Za nami pierwszy tydzień w przedszkolu.

Pierwsze dni w przedszkolu już za nami. Nasze Krasnoludki okazały się być bardzo dzielnymi zuchami i pokazały jak bardzo dobrze radzą sobie w naszym przedszkolu.

MARZEC

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w grupie Biedronek

W marcu jak w garncu

Czy zima odchodzi?-  rozmowy na temat zmian zachodzących w przyrodzie na przedwiośniu na podstawie doświadczeń dzieci, opowiadań i obrazów. Budowanie wiedzy dziecka dotyczącej otoczenia przyrodniczego. Jaka jest pogoda? –dostrzeganie elementów pogody na podstawie  prowadzonej obserwacji pogodowych, budowanie wiedzy dzieci  na temat obiegu wody w przyrodzie, kształcenie umiejętności wnioskowania.

Porządki w ogrodzie

Jakie prace wykonujemy w ogrodzie po zimie? – rozmowa na temat wiosennych porządków  w domu i ogrodzie na podstawie zabaw dydaktycznych, kształtowanie nawyku sprzątania po sobie. Zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami. Wdrażanie do umiejętności  globalnego czytania wybranych wyrazów związanych z wiosną.  Co posadzimy a co zasiejemy? – próby odpowiedzi na pytanie na podstawie rozmowy i zabawy dydaktycznej. „ Nasze kwiatki”  - sadzenie kwiatów cebulowych w doniczkach, rozwijanie postawy proekologicznej. „Kto mieszka w tym jajku”?- próba odpowiedzi na pytanie na podstawie historyjki obrazkowej, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków.” Przyjście Wiosny”- słuchanie wiersza Jana Brzechwy, zabawy w teatrzyk kukiełkowy na podstawie poznanego wiersza.

Witaj Wiosno!

Wzbogacanie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę. Jaka jest wiosna?- rozmowy na temat wiosennych barw, zapachów, dźwięków, smaków na podstawie doświadczeń dzieci, treści piosenek ,obserwacji. Wdrażanie do poznawania różnych form ekspresji artystycznej- malarstwo, rzeźba, muzyka, poezja, proza; kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu. „Marzanna i Gaik”- rozmowa na temat polskich zwyczajów związanych z odchodzącą Zimą oraz zwyczaju wprowadzania Wiosny. Wykonanie wiosennej gałązki.

Zwierzęta na wiejskim podwórku

Jak wygląda wieś?- rozmowy na podstawie doświadczeń dzieci, obrazu, zabaw dydaktycznych. Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie , doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (zabawy matematyczne). Jakie to zwierzę?- zagadki słuchowe. Jak robi krowa a jak koń? –zabawy z naśladownictwem. Co daje nam krowa a co kura?- układanie opowiadania na podstawie ilustracji; praca twórcza dzieci, budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych od różnych zwierząt gospodarskich, kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.

PAŹDZIERNIK

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie  Biedronek

Dary Jesieni

Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw, kształtowanie umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy. „Na straganie”- próby inscenizowania wiersza J. Brzechwy, zabawy warzywnymi kukiełkami w teatrzyk, wizyta na pobliskim osiedlowym straganie, dostrzeganie i rozpoznawanie sprzedawanych warzyw i owoców, próby wykonania zapraw z ogórków. Promowanie zasad zdrowego żywienia. Uświadomienie dzieciom, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące, poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów, kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na  sylaby. Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze (pojęcia mniej, więcej ,tyle samo). Rozpoznawanie liści i łączenie ich z odpowiednim owocem.

Dbamy o zdrowie

Uświadomienie dzieciom, jakie produkty warto jeść często ze względu na zdrowie. Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu w życiu człowieka, doskonalenie dużej motoryki, wzmacnianie siły ramion,  nóg i tułowia, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się, kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem, dostrzeganie zmian zachodzących w pogodzie. Zapoznanie z pracą lekarza i pielęgniarki; przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza. Wizyta w gabinecie pielęgniarki szkolnej. Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.

Jesienią w parku i w lesie

Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej lewej strony ciała, doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie, rozróżnianie i nazywanie wybranych drzew, rozróżnianie ich owoców, liści, rozwijanie umiejętności matematycznych- porównywanie wielkości (określenia wysoki, niski). Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi, rozwijanie kreatywności poprzez działania plastyczne. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej- interpretacje ruchowe utworu muzycznego. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszanowania dla zwierząt, dowiadywanie się jak zwierzęta przygotowują się do zimy.

Zabawy na jesienne wieczory.

Bawimy się w teatr, zabawy pantomimiczne, jestem aktorem, wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych, wyrabianie odwagi i śmiałości. Uwrażliwienie na sztukę, pobudzanie do działań artystycznych,  rozwijanie zdolności improwizacyjnych, kształtowanie poczucia rytmu, zabawy muzyczno-ruchowe, spotkanie z teatrem.

 PIOSENKA

Zbieramy grzyby

Z wielkim koszem idzie jesień po lesie

Co w tym koszu pani Jesień nam niesie

Ref;  Kurki , rydze i maślaki

Borowiki i kozaki pozbieramy dziś 2x

Muchomora omijamy z daleka.

Niech muchomor na złe muchy tu czeka

Ref; Kurki…..

Poszukamy żółtych kurek pod sosną

Nad potokiem smaczne rydze nam rosną

Ref; Kurki…

 

Wiersz

Aby nasze ząbki się błyszczały

Aby nasze ząbki się błyszczały potrzebny jest taki zabieg mały

Teraz zaczyna się przygoda nowa, szczoteczka do zębów jest już gotowa

Za nią kroczy pasta zadowolona zaraz na szczoteczce będzie położona.

Teraz razem już w duecie przyglądają się twoim ząbkom w komplecie.

Najpierw od góry każdy ząb czyść do przodu i do tyłu,

Tak dokładnie , aby wszystko się zmyło , szczoteczka zatacza wiele kółeczek

Szoruje od przodu każdy ząbeczek.

Szczotka zatacza małe kółeczka ,szoruje od przodu każdego ząbeczka.

Czas wymieść z ząbków brudy od strony języka , niech szczoteczka każdego miejsca dotyka.

Na koniec do buzi weź wody dwa łyki, dokładnie wypłucz zęby, język i poliki.

Wypluj tę wodę razem z brudami, zaprezentuj swój uśmiech z czystymi ząbkami.

Listopad u Biedronek

Kim będę gdy dorosnę?

Budzenie szacunku dzieci dla ludzi wykonujących różne zawody. Wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci o wyrazy związane z pracą w wybranych zawodach ( np; krawcowej, szewca, kucharza, piekarza, cukiernika ). Uświadomienie dzieciom, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. Kształtowanie u dzieci umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazowej.  Kształtowanie u dzieci umiejętności wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych, rozwijanie małej motoryki, usprawnianie palców dłoni w czasie działań z wykorzystaniem plasteliny. Rozwijanie umiejętności planowania działań oraz doskonalenie pracy w zespole podczas zabaw klockami. Rozwijanie ekspresji ruchowej, poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej- zabawy muzyczne, nauka piosenek, taniec.

Jesienna pogoda

Doskonalenie technik zapamiętywania, kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 1 – 5.  Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie, wyjaśnienie znaczenia deszczu dla ludzi, zwierząt i roślin. Rozbudzanie ciekawości świata, prowadzenie obserwacji pogodowych, dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy, rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej . Rozwijanie umiejętności rozróżniania pór roku  i obserwowania  zjawisk pogodowych późną jesienią; kształtowanie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji. Eksperymentowanie i wyciąganie wniosków z doświadczeń   

Zwierzęta domowe

Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt domowych, poznawanie ich zachowań i potrzeb. Rozmowy na temat ulubionych zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci oraz literatury dla dzieci. Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zwierzę, dzielenie się z innymi swoimi przeżyciami związanymi z posiadaniem zwierząt w domu (koty, pieski , rybki, chomiki i inne). Rozwijanie u dzieci wrażliwości słuchowej w zabawach związanych z rozpoznawaniem głosów zwierząt (nagrania CD).Poszerzanie wiedzy dziecin związanej z pracą weterynarza. Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy  sylabowej, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i  klasyfikowania podczas zabaw matematycznych. „Dlaczego kocham mojego misia”?- rozmowa na temat ulubionych pluszaków , indywidualne wypowiedzi dzieci.

Zimno, coraz zimniej.

Poznanie zwyczajów wybranych zwierząt zapadających w sen zimowy. Kształtowanie umiejętności uważnej obserwacji przyrody ( dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem zimy) Wdrażanie do mądrego i odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt w czasie zimy . Doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 1 -6. Wycieczka do teatru.

 

JESIENNY DESZCZ

Dziś chmurkę nad podwórkiem potargał psotny wiatr,

aż deszcz popłynął ciurkiem i na podwórko spadł.

Ref: Hej pada, pada, pada, pada, pada deszcz jesienny pada, pada, pada, pada deszcz.

Deszcz płynie po kominie, wesoło bębni w dach.

W blaszanej dzwoni rynnie i wsiąka w mokry piach.

Ref: Hej pada.....

Kalosze wnet nałożę, parasol wezmę też, bo lubię, gdy na dworze jesienny pada deszcz

 

SZEDŁ LISTOPAD

Szedł listopad polną drogą
zerwał liście z drzewa.
Pada deszcz, pada deszcz.
A ja sobie śpiewam.

Zimne wiatry wieją polem
idzie deszcz ulewa.
Pada deszcz, pada deszcz.
A ja sobie śpiewam.

Słońce wstaje późnym rankiem,
ziemi nie ogrzewa.
Pada deszcz, pada deszcz.
A ja sobie śpiewam.

G R U D Z I E Ń   U  B I E D R O N E K

Grudniowe życzenia

Jak żyły dinozaury ? – zapoznanie z pradawnymi zwierzętami w oparciu o obrazy i literaturę dla dzieci. Jak napisać list do Świętego Mikołaja? – rozmowa na temat pragnień i marzeń dzieci na podstawie opowiadania  „Ekipa Świętego Mikołaja” . Rozwijanie umiejętności  wypowiadania się  na podany temat.  „List do Mikołaja” – wykonanie koperty oraz rysowanie treści listu. Co trzeba zrobić aby list  paczka i dotarły do adresata?- zapoznanie dzieci z zadaniami i funkcjami urzędu pocztowego.          „Jak wygląda dom Mikołaja?”- rozmowa na temat domu na podstawie wyobraźni dzieci , literatury dla dzieci i obrazu.  „ Kochany Panie Mikołaju” – nauka piosenki i inscenizacji do niej. Dzwonki  Mikołaja- zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów muzycznych (trójkąty, dzwonki, Bum- bum rurki) – rozwijanie wyobraźni muzycznej dzieci.

Święta za pasem

Jak posprzątać ten bałagan? – rozmowa na temat świątecznych porządków na podstawie doświadczeń dzieci i literatury dla dzieci. Kształtowanie umiejętności i nawyku sprzątania po sobie. „Jak ubierzemy naszą choinkę?”- rozmowa na temat tradycji. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania. „Moja choinka”- wykonywanie ozdób choinkowych, rozwijanie umiejętności manualnych. Spotkanie Adwentowe z udziałem rodziców w przedszkolu. Wykonywanie świątecznych ozdób i stroików, tworzenie kartek świątecznych - rozwijanie umiejętności manualnych i świątecznych zwyczajów.

Świąteczne tradycje

„Jakie są zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem?” – zapoznanie dzieci  z tematem zwyczajów świątecznych. Zapoznanie  i nauka  wybranych kolęd. Rozwijanie pamięci słuchowej. Co znajduje się na świątecznym stole? – rozmowa z dziećmi na temat tradycji świat bożonarodzeniowych na podstawie doświadczeń i zagadek. Świąteczne pierniki – samodzielne próby podczas lukrowania i dekorowania ciasteczek. „Nakrywamy do stołu”- zapoznanie i pomoc dzieci w nakrywaniu do wspólnego świątecznego poczęstunku w przedszkolu. Udział dzieci w przedszkolnym przedstawieniu jasełkowym.

                                                                              

 

Jest taki dzień
Bardzo ciepły, choć grudniowy
Dzień, zwykły dzień
W którym gasną wszelkie spory

Jest taki dzień
W którym radość wita wszystkich
Dzień, który już
Każdy z nas zna od kołyski

Niebo - Ziemi, Niebu - Ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
Drzewa - ptakom, ptaki - drzewom
Tchnienie wiatru - płatkom śniegu

Jest taki dzień
Tylko jeden raz do roku
Dzień, zwykły dzień
Który liczy się od zmroku

LUTY W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Bale, bale w karnawale.
  2. Baśnie, bajki, legendy.
  3. W dawnych czasach.

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Utrwalanie już poznanych zasad
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie.
  • Poznanie nazw pór roku
  • Poszerzanie wiedzy o świecie przyrody
  • Poznanie pojęcia Karnawał
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni
  • Określanie cech przedmiotów: wielkość, kształt, kolor
  • Usprawnianie małej motoryki oraz percepcji wzrokowo – ruchowej
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
  • Rozwijanie zainteresowań książką
  • Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia
  • Wdrażanie do uważnego słuchania bajki
  • Rozpoznawanie i nazywanie bohaterów bajek
  • Wspólne tworzenie bajki
  • Zapoznanie z zasadami korzystania z książek
  • Kształtowanie poczucia empatii i troski o innych
  • Poznanie określeń mały, mniejszy, najmniejszy, porządkowanie obiektów
  • Konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
  • Rozwijanie ciekawości poznawczej
  • Uczestniczenie w zabawach badawczych
  • Rozpoznawanie uczuć
  • Poznanie wynalazków oraz ich zastosowania
  • Rozpoznawanie figur geometrycznych
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne
  • Umuzykalniane dzieci poprzez śpiew oraz taniec
  • Integrowanie grupy oraz stwarzanie miłej atmosfery

 

 

MARZEC W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. W marcu, jak w garncu.
  2. Porządki w ogrodzie.
  3. Witaj wiosno!
  4. Zwierzęta na wiejskim podwórku.

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia.
  • Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  • Poznanie i rozumienie przysłowia W marcu jak w garncu.
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia. Uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
  • Dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia.
  • Poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą.
  • Utrwalenie pojęć: unosić się i opadać.
  • Rozumienie wyrażenia kalendarz pogody.
  • Rozumienie znaczenia symboli graficznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  • Posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne.
  • Nabywanie umiejętności formułowania poleceń – zabawa „Ciepło – zimno”.
  • Obserwacje przyrodnicze w ogrodzie – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu.
  • Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu.
  • Przeliczanie w granicach możliwości dzieci.
  • Wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych w ogródku przedszkolnym, grabienie, przekopywanie grządek, sianie. Wyjaśnienie pojęcia: sianie.
  • Praca z obrazkiem przedstawiającym wiosenne czynności w ogrodzie.
  • Poznanie różnych roślin cebulkowych.
  • Zakładanie zielonego ogródka na parapecie – poznanie etapów sadzenia cebuli.
  • Dostrzeganie różnicy między sianiem a sadzeniem.
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy.
  • Dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych przejawów wiosny.
  • Zabawy sensoryczne; poszerzanie słownika o określenia: miękkie, miłe, puszyste.
  • Rozumienie wieloznaczności słów: kotki i pączki.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki. Rozpoznawanie ptaków po ich głosie.
  • Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny.
  • Wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami, rozwijanie ekspresji plastycznej. Malowanie dużych powierzchni.
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami; dbanie o bezpieczeństwo.
  • Wdrażanie do zdrowego stylu życia – ruch, właściwe odżywianie.
  • Wyjaśnienie znaczenia spożywania szczypiorku dla zachowania dobrego zdrowia.
  • Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.

 

  • Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka. Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw zwierząt hodowlanych i ich domów.
  • Zapoznanie z nazwami: buda, stajnia, kurnik.
  • Stymulowanie rozwoju mowy; ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: mu, me, be, hau, miau, iha, ko, kwa.
  • Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie głosów zwierząt wiejskich.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych: koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia w pary zwierząt dorosłych i młodych.
  • Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
  • Doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi.
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt.
  • Łączenie w pary zwierząt i ich przysmaków.
  • Porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary.

 

STYCZEŃ W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Witamy Nowy Rok.
  2. Co można robić zimą?
  3. Święto Babci i Dziadka
  4. Zimowe mistrzostwa sportowe.

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku.
  • Rozumienie konieczności zabezpieczania się przed mrozem.
  • Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych i pochodnych.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania ubrań na letnie i zimowe.
  • Rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku..
  • Prowadzenie obserwacji przyrody w czasie spaceru.
  • Określanie cech zimowej pogody.
  • Obserwowanie zdjęć płatków śniegowych. Prezentacja multimedialna: rozumienie zwrotów: unoszą się – lecą do góry, opadają – lecą na dół, wirują – kręcą się wkoło.
  • Wyrażanie nastroju poprzez taniec oraz grę na instrumentach.
  • Eksperymentowanie z lodem – poznawanie właściwości lodu.
  • Posługiwanie się określeniami: zimny, twardy, przeźroczysty..
  • Porównywanie kształtów, łączenie takich samych elementów w pary.
  • Rozumienie postawy szacunku wobec osób starszych.
  • Usprawnianie małej motoryki – zabawy paluszkowe.
  • Dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci.
  • Rozwijanie kompetencji językowej – tworzenie zdrobnień.
  • Wdrażanie dzieci do okazywania szacunku poprzez pamięć o bliskiej osobie.
  • Wdrażanie do świadomego przygotowywania niespodzianek z okazji święta dziadków.
  • Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy według wzoru.
  • Nabieranie wiary we własne umiejętności. Pokonywanie nieśmiałości podczas występów na forum grupy. Rozumienie roli gospodarzy w czasie uroczystości przedszkolnych, godne traktowanie gości.
  • Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
  • Kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej kolejności.
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu zimą.
  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.
  • Dostrzeganie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu w czasie zabaw zimowych – praca z obrazkiem.
  • Doskonalenie liczenia w sytuacjach
  • Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
  • Poznawanie zimowych dyscyplin sportowych.
  • Posługiwanie się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy.

 

  

GRUDZIEŃ W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Grudniowe życzenia
  2. Święta za pasem
  3. Świąteczne tradycje

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi oraz zachęcanie do swobodnych wypowiedzi
  • Utrawalanie już poznanych zasad
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie.
  • Poznanie nowej pory roku oraz tworzenie zimowego kącika
  • Poszerzanie wiedzy o świecie przyrody
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • Rozbudzanie zainteresowań otaczającą nas przyrodą
  • Usprawnianie małej motoryki oraz percepcji wzrokowo – ruchowej
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
  • Przygotowanie się na przyjście św. Mikołaja
  • Kształtowanie poczucia empatii i troski o innych
  • Poznanie określeń mały, mniejszy, najmniejszy, porządkowanie obiektów
  • Konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
  • Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej
  • Nauka wykonywanie czynności porządkowych – pomoc w pracach domowych
  • Wykonywanie ozdób choinkowych
  • Doskonalenie umiejętności różnicowania długości oraz stosowanie określeń długi, krótki
  • Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia – rozwijanie zmysłów dotyku i węchu

 

  • Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne
  • Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych.
  • Nauka piosenek oraz wierszyków związanych z tematyką Świąt
  • Umuzykalniane dzieci poprzez śpiew oraz taniec
  • Integrowanie społeczności przedszkolnej poprzez wspólne kolędowanie
  • Zaproszenie rodzin na Wieczór Adwentowy – wspólne przygotowanie do Świąt oraz tworzenie świątecznej atmosfery

Piosenka:

„ Co przyniesie Mikołaj”

Pod choinką jest paczuszek sto

Co przyniesie nam Mikołaj, co?

Może pociąg fu, fu, fu

Małą trąbkę tru, tu, tu

Albo kotka miau, miau, miau

A co ty byś chciał?

Na choince złota gwiazdka lśni.

Co Mikołaj dziś przyniesie Ci?

Nową lalę, la, la, la

Lub kaczuszkę kwa, kwa, kwa.

Czekoladę mniam, mniam,mniam

Zgadnij teraz sam.

 

 

 

 

 

Wierszyk:

„ Prezent dla Mikołaja”

A ja się bardzo

Bardzo postaram

I zrobię prezent

Dla Mikołaja.

Zrobię mu szalik

Piękny i nowy,

Żeby go nosił

W noce zimowe

I żeby nie zmarzł

W szyję i w uszy,

Gdy z burej chmury

Śniegiem zacznie prószyć.

Niech się ucieszy Mikołaj Święty,

Tak rzadko ktoś mu daje prezenty!