ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE MAJ  2019 - GRUPA SMOKI 

TEMATY TYGODNIA:

 

  1. Ktoś nam niebo pomalował. Witaj tęczo kolorowa!
  2. Ruch tu wielki, dżwięków moc, z traw na łące miękki koc.
  3. Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa.
  4. Bukiet, prezent i cukier, dziś rodziców dzień jest wielki.

 

 ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

 

  • Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywanie wybranych roślin i zwierząt, poznanie ekosystemu łąk.
  • Tworzenie zielnika, nazywanie ziół.
  • Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny i lata.
  • Uwrażliwienie na piękno polskich krajobrazów.
  • Poznanie obrazu graficznego głoski „f”, „j”, „h”
  • Utrwalanie wiedzy na temat zachowań w sytuacji zagrożenia, numeru ratunkowego 112.
  • Zabawy muzyczne – utrwalanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych (trójkąt, bębenek, kołatka).
  • Zapoznanie z pracą wybranych osób z przedszkola (szkoły).
  • Obserwacja pracy ludzi w wybranym zawodzie, np. aptekarza, urzędnika pocztowego, policjanta, piekarza, krawca, fryzjera. Kształtowanie postawy poszanowania pracy różnych osób.
  • Kształcenie umiejętności prowadzenia rozmowy na temat roli rodziców w rodzinie.
  • Zachęcanie do rozmów na temat więzi emocjonalnych łączących członków rodziny.
  • Dostrzeganie czynności wykonywanych przez rodziców na rzecz organizacji życia codziennego dla wszystkich członków rodziny.
  • Kształcenie umiejętności recytowania wierszy i śpiewania piosenek związanych z tematem zajęć.
  • Uświadamianie dzieciom bezwarunkowej miłości rodzicielskiej.
  • Zachęcanie do okazywania szacunku i miłości swoim rodzicom.
  • Kształcenie umiejętności przygotowania się do udziału w uroczystościach przedszkolnych.
  • Kształtowanie potrzeby sprawiania rodzicom radości, przyjemności nie tylko z okazji ich świąt.

 

4 kwietnia grupa Smoki z Przedszkola Wesoła Stacyjka  spotykała  się wraz  z innymi przedszkolakami w Hali Widowisko-Sportowej Arena, aby wspólnie z Wielkanocnym Zajączkiem bawić się w świątecznej atmosferze. W sali sportowej przygotowane były dla dzieci konkursy sportowe. Sportowe zmagania przedszkolaków obserwował  Zając, wesoły Byczek, Clifford oraz Wartuś.  Zobaczcie sami jak bawiliśmy się :) 

MARZEC W GRUPIE „SMOKI”

 

KRĄG TEMATYCZNY:

  1. Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat.
  2. Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.
  3. Słychać śpiew wśród drzew i chmur – to artystów ptasich chór.
  4. Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem.

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

  • Rozwijanie u dzieci więzi rodzinnych i odpowiedzialności za młodsze rodzeństwo.
  • Rozwijanie inteligencji emocjonalnej, kształtowanie umiejętności nazywania i wyrażania uczuć.
  • Poznanie obrazu graficznego głoski: r, s.
  • Kształtowanie umiejętności tworzenia swobodnych wypowiedzi.
  • Obserwacja i rozumienie zmian zachodzących w przyrodzie. Poznanie pojęcia „przedwiośnie” oraz zwiastunów wiosny.
  • Poznanie oznak nadchodzącej wiosny, nazw pierwszych kwiatów.
  • Rozwijanie umiejętności kodowania i odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli.
  • Rozwijanie odpowiedzialności i zdolności wnikliwej obserwacji podczas hodowli roślin – rzerzucha.
  • Poszerzanie wiedzy na temat budowy roślin (pojęcia: cebulka, korzeń, łodyga, liście, kwiat).
  • Doskonalenie liczenia w zakresie 10.
  • Umożliwianie zdobywania wiadomości na temat ptaków: poznanie nazw gatunków, zwyczajów, warunków życia. Rozpoznawanie piór i głosu wybranych ptaków. Poznanie rodzajów gniazd i ptasich domów. Zdobywanie wiedzy o ptakach wracających z ciepłych krajow. Obserwacja przyrodnicza w terenie.
  • Budzenie zainteresowania różnymi źródłami inforamcji: film przyrodniczy, albumy, encyklopedie, czasopisma, itp.
  • Poznawanie znaczenia znanych przysłów o wiośnie.
  • Poznanie zapisu cyfry 0.
  • Szukanie rozwiązań sytuacji problemowych metodą burzy mózgów.
  • Wspomaganie dzieci w lepszym rozumieniu następstwa czasu i zmian, które się z tym wiążą.
  • Rozumienie istoty pomiaru długości. Rozumienie pojęć: długi, krotki, wysoki, niski.

 

KROKUSY D. Gellner

Wybiegły krokusy spod śńiegu

I zatrzymały się w biegu

Nad nimi góry wysokie

A jeszcze wyżej obłoki

A one takie malutkie

Jak krasnoludki.

 

KWIECIEŃ W GRUPIE SMOKI

Zamierzenie wychowawczo – dydaktyczne:

Tematy tygodnia:

  1. Wielkanoc to pisanki, wyklejanki, malowanki
  2. Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
  3. Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
  4. Stop ! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje 

 

        1. Wielkanoc to pisanki, wyklejanki, malowanki

  • Zapoznanie dzieci z tradycją świąt wielkanocnych.
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczania i porównywania liczby elementów z zbiorze.
  • Rozwijanie samodzielności w zakresie samoobsługi i wykonywania prac użytecznych.
  • Rozwijanie zdolności uważnego słuchania ze zrozumieniem i krytycznego odbioru utworu literackiego (dostrzeganie jego humanistycznych treści, nazywanie pozytywnych i negatywnych cech charaktery bohaterów).
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, rozumienie zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
  • Przygotowanie do nauki pisania – kształtowanie lepszej koordynacji wzrokowo – ruchowej i wyrabianie płynności ruchów ręki w kreśleniu szlaczków litero podobnych zgodnie z kierunkiem kreślenia.
  1. Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło:
  • Umożliwienie dzieciom zdobywania wiedzy na temat wsi i zwierząt hodowlanych ( uświadomienie potrzeby hodowania zwierząt, wskazanie, jakie korzyści przynosi to człowiekowi).
  • Wspieranie dzieci w podejmowaniu prób globalnego czytania prostych wyrazów.
  • Umożliwienie zdobywania doświadczeń w mówieniu oraz byciu słuchanym.
  • Wdrażanie do właściwego, bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz kształcenie umiejętności organizowania sobie miejsca pracy.

                                          

3.Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza:

  • Kształtowanie u dzieci intuicyjnego rozumienia zdrowia;
  • Zapoznawanie z zawodem lekarza, kształtowanie pozytywnego stosunku do pracowników służby zdrowia;
  • Kształtowanie właściwych zachowań związanych z wizytami w gabinecie lekarskim;
  • Wyrabianie u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych, przyzwyczajanie do dbania o sprawność fizyczną i własne zdrowie;
  • Rozwijanie zdolności kodowania i dekodowania informacji za pomocą symboli i słów;
  • Kształtowanie właściwego stosunku do ludzi chorych ( współczucie, chęć niesienia pomocy).

4.Stop ! Zabraniam ! Zakazuję ! Śmieci w worki się pakuje !

  • Kształtowanie u dzieci przekonania o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią;
  • Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia środowiska naturalnego ( wody, gleby, powietrza);
  • Zachęcenie do czynnego udziału w akcjach propagujących idee ekologiczne ( np. w akcji „ Sprzątania świata);
  • Rozwijanie umiejętności grupowania, porządkowania i wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych;
  • Zachęcenie dzieci do eksperymentalnego poznawania świata przyrody;
  • Wdrażanie do samodzielnego podziału zadań podczas pracy w grupie.

 

 

                 

Serdeczne podziękowania dla mamy Matyldy Dudczak z grupy maluszków za piątkowe spotkanie z opowieściami o Wesołym Ryjku 📕📔📙📘

Biedronki – marzec

 

Krąg tematyczny: Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Utrwalenie pojęcia para;
  • Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny;
  • Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno - dekoracyjnym;
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie.

 

 

 

 

Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin;
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z obecną porą roku;
  • Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa;
  • Rozwijanie sprawności fizycznej i aparatu oddechowego.

 

Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii;
  • Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych;
  • Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych;
  • Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

 

 

Krąg tematyczny: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Dostrzeganie zmian we własnej osobie (cechy jakościowe i ilościowe);
  • Kształtowanie intuicji związanych z relatywizmem i upływem czasu oraz umiejętności posługiwania się określeniami czasu;
  • Nabywanie coraz dojrzalszych kompetencji społecznych, budowanie obszaru własnego Ja;
  • Uświadomienie sobie konsekwencji upływu czasu w kontekście rozwoju i wzrostu;
  • Doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretny temat.

 

Biedronki – kwiecień

Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami wielkanocnymi;
  • Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej;
  • Wyrabianie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, wdrażanie do słuchania koleżanek i kolegów;
  • Rozwijanie możliwości wokalnych przez śpiew indywidualny i grupowy;
  • Doskonalenie sprawności manualnej oraz poczucia estetyki w toku twórczych działań plastycznych.

 

Krąg tematyczny: Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Ćwiczenie prawidłowego funkcjonowania aparatu oddechowego i artykulacyjnego;
  • Uświadomienie potrzeby hodowania niektórych roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka;
  • Umożliwienie dzieciom poznania życia w środowisku wiejskim i najbliższego środowiska wiejskiego – podwórka;
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie oraz klasyfikowanie według cech jakościowych;
  • Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

Podobny obraz

 

Krąg tematyczny: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Wyrabianie nawyków prozdrowotnych;
  • Zdyscyplinowanie i dbałość o zdrowie własne i innych członków społeczności przedszkolnej;
  • Dbanie o zmysły; posługiwanie się głosem o umiarkowanym natężeniu, unikanie krzyku w zabawie;
  • Kształtowanie nawyku dbania o czystość w najbliższym otoczeniu;
  • Kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa;
  • Rozwijanie świadomości wartości zdrowia i konieczności dbania o nie.

 

Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Kształtowanie szacunku do przyrody w jej naturalnej formie;
  • Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach środowiska i sposobach ochrony;
  • Wyrabianie nawyków dbałości o czystość i porządek otoczenia;
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.

LISTOPAD W GRUPIE SMOKI

TEMATY TYGODNIA:
⦁ Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy
⦁ Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
⦁ Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga
⦁ Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy

TREŚCI I ZAMIERZENIA:
⦁ Poznanie głosek: u/ l/ t i ich zapisu. Poznanie zapisu liczby 4.
⦁ Uwrażliwienie na potrzeby innych i kształtowanie postawy niesienia pomocy potrzebującym;
⦁ Zapoznanie dzieci ze specyfiką zawodu weterynarza oraz z warunkami hodowli zwierząt w warunkach domowych;
⦁ Rozwijanie umiejętności dostrzegania zdolności i umiejętności u siebie i innych (budowanie poczucia własnej wartości);
⦁ Kształtowanie zdolności świadomego poruszania się w przestrzeni oraz ustalania położenia przedmiotów względem siebie i innych;
⦁ Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i kreatywności;
⦁ Kształtowanie ekspresji twórczej i doskonalenie umiejętności tworzenia swobodnych dialogów w zabawach teatralnych;
⦁ Wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa oraz formułowaniu poprawnych gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi (zwrócenie uwagi na rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się w czasie przeszłym i przyszłym);
⦁ Usprawnianie narządów artykulacyjnych, ćwiczenia poprawnej artykulacji;
⦁ Zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody;
⦁ Wdrażanie dzieci do prób formułowania wniosków na podstawie obserwacji i wyników przeprowadzonych doświadczeń;
⦁ Rozwijanie umiejętności manualnych i orientacji przestrzennej (na określonej przestrzeni kartki);
⦁ Uwrażliwienie na piękno muzyki, eksperymentowanie z dźwiękiem – wykorzystywanie instrumentów melodycznych i niemelodycznych.
⦁ Uświadomienie dzieciom potrzeby używania zwrotów grzecznościowych;
⦁ Wspieranie dzieci w budowaniu prawidłowych relacji społecznych w grupie;
⦁ Rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu (zachęcanie do podejmowania prób oceny postaw bohaterów i uzasadniania swojej oceny);
⦁ Rozwijanie umiejętności matematycznych w konstruowaniu gier planszowych (wdrażanie dzieci do współzawodnictwa i zasad fair play);
⦁ Rozwijanie zdolności skupiania uwagi, uważnego słuchania i obserwowania;
⦁ Rozwijanie wyobraźni i budzenie zainteresowań czytelniczych;
⦁ Pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej
⦁ Doskonalenie percepcji słuchowej i poczucia rytmu; Rozwijanie słuchu fonematycznego.
⦁ Wspomaganie prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego przez aktywny udział w ćwiczeniach oddechowych;
⦁ Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i poznawanie zjawisk atmosferycznych;
⦁ Uświadomienie konieczności planowania i dokładnego wykonywania prac konstrukcyjno-plastycznych;
⦁ Zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedzialne wykonywanie zadań w zespole;
⦁ Zachęcanie do zabaw ruchowych i rozwijanie sprawności fizycznej.
⦁ Rozwijanie w dzieciach postaw patriotycznych związanych z obchodami Stulecia Odzyskania Niepodległości.

 

Deszcz pada                                            
sł. muz. Wojciech Kalata


1. Dziś chmurkę nad podwórkiem
potargał psotny wiatr,
aż deszcz popłynął ciurkiem
i na podwórko spadł.

Ref. Hej, pada, pada, pada,
pada, pada deszcz,
jesienny, pada, pada,
pada, pada deszcz!

2. Deszcz płynie po kominie,
wesoło bębni w dach,
w blaszanej dzwoni rynnie
i wsiąka w mokry piach.

Ref. Hej, pada, pada, pada...

3. Kalosze wnet założę,
parasol wezmę też,
bo lubię, gdy na dworze
jesienny pada deszcz.

Ref. Hej, pada, pada, pada..

Grupa Smoki dziękuje bardzo mamie Magdalenki oraz mamie Tymona za wspólnie spędzony czas przy czytaniu bajek dla dzieci. :)

Dlaczego powinniśmy czytać dzieciom książki?

Czytając książki dzieciom  zaspokajamy ich  potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Dzieci zdobywają   także istotne kompetencje intelektualne: uczą się języka oraz myślenia. Czytając dzieciom – poszerzamy tematykę ich zainteresowań, używamy języka literackiego: poprawnego i bogatego, dajemy dzieciom dostęp do treści, których nie dostarczy mu własne doświadczenie, rozwijamy ich wyobraźnię, wiedzę i wrażliwość moralną.

Głośne czytanie dzieciom buduje więź pomiędzy rodzicem, nauczycielem i dzieckiem, zaspokaja potrzeby emocjonalne, przygotowuje i motywuje do samodzielnego czytania, poprawia koncentrację, ćwiczy pamięć, rozwija poczucie humoru, jest znakomitą rozrywką oraz profilaktyką działań aspołecznych.

 

Bank Ekspertów – „ Czyste Ręce Ratują Życie”

 

Najstarszą grupę Smoki odwiedziła mama Dominiki w ramach akcji „ Czyste Ręce Ratują Życie”.

Mama Dominiki pokazała  dzieciom jak należy dokładnie myć ręce. Opowiedziała nam dlaczego mycie rąk jest tak ważne i kiedy powinniśmy to robić.  Nie zabrakło także wspólnej zabawy na dywanie. Dziękujemy bardzo mamie za przeprowadzenie warsztatów o tak ważnej tematyce.  :)