- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 3032
Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy.
- przekazuje innym oznaki przyjaźni, bawi się zgodnie z innymi dziećmi, właściwie odnosi się do dzieci i dorosłych;
- uważnie słucha utworu literackiego, potrafi opowiedzieć treść utworu;
- rozpoznaje głosy oraz naśladuje ruchy koleżanek i kolegów;
- poznaje tamburyn; melodyjnie śpiewa piosenki; wystukuje rytm za pomocą bum bum rurek;
- rozumie potrzebę wspólnego działania na rzecz utrzymania porządku w otoczeniu;
- rytmicznie recytuje wierszyk i naśladuje wykonywanie czynności porządkowych;
- potrafi opowiedzieć o wydarzeniach, w których uczestniczy;
- bawi się i tańczy w parach, sprawnie odnajduję osobę z pary;
- gniecie kulki i układa z nich postac Misia Uszatka;
- rozdaje przedmioty tak, aby każdy miał tyle samo;
- wskazuje części ciała u siebie oraz koleżanki i kolegi; wskazuje różnice w wyglądzie osoby przedstawianej na ilustracji i jej lustrzanego odbicia;
- wyjaśnia zasadę działania lusterka.
Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje.
- prowadzi obserwację i bada zjawiska pogodowe; słucha i rozpoznaje odgłosy wiatru; obserwuje ciepłe powietrze;
- wie jakie są barwy narodowe, wie jak wygląda polska flaga, wie jak należy się zachować wobec symboli narodowych i podczas narodowych świąt;
- ćwiczy prawidłową wymowę;
- doskonali bieg bez potrąceń; bezpiecznie porusza się po sali w zabawie; doskonali orientację w schemacie ciała;
- gra na przedmiotach codziennego użytku; porusza się swobodnie w rytm muzyki; ilustruje ruchem piosenkę; rozbudza swoją wyobraźnię dźwiękową;
- dostrzega związek między siłą wiatru a prędkością obrotu wiatraczka; rozpoznaje cechy wietrznej pogody na obrazku;
- klasyfikuje przedmioty podobne i różniące się; rozróżnia kierunki: do przodu, do tyłu, na bok;
- ćwiczy prawidłowy oddech; potrafi dmuchać z różnym natężeniem.
Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga.
- Potrafi określić aktualną pogodę; wie, jakie znaki graficzne odnoszą do pogody;
- wie, jak należy się ubierać stosowanie do pogody; wnikliwie ogląda kalosze, wie dlaczego są dobre na deszczową pogodę;
- łączy odpowiednie elementy w pary; dostrzega podobieństwo;
- uczy się słów i melodii piosenki; reaguje na akcenty w muzyce; wykorzystuje niekonwencjonalne instrumenty muzyczne wykonane własnoręcznie;
- ćwiczy równowagę; ćwiczy sprawność dłoni;
- poznaje zastosowanie parasoli i płaszczy przeciwdeszczowych; wie, jak można chronić się przed deszczem;
- estetycznie wykonuje pracę plastyczną; wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.
Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy.
- zna określenie przeciwstawne; bogaci słownictwo;
- słucha muzyki o zróżnicowanym charakterze; uczy się słów i melodii piosenki;
- swobodnie mówi o tym, czego się boi;
- kształtuje umiejętność liczenie obiektów;
- rysuje linie w polu o ograniczonej powierzchni;
- sprawnie odróżnia znaczki różniące się kolorem lub wielkością;
- poznaje nocnego ptaka – sowę; poznaje nocne zwyczaje borsuka; naśladuje odgłosy zwierząt;
- doskonali koordynację wzrokowo ruchową podczas posługiwanie się kredkami; stosuje technikę origami płaskie z koła.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 4407
By świat poznać i rozumieć, ćwiczyć zmysły trzeba umieć.
- opowiada historyjkę obrazkową
- uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
- śpiewa piosenkę
- wykonuje prace plastyczne
- nazywa części ciała, rozróżnia prawą i lewą stronę
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
- dostrzega podobieństwa i różnice na ilustracjach
- rysuje postać ludzką
- wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie
- rozpoznaje literę „a”, „A” i identyfikuje ją z głoską „a”
- rozpoznaje i nazywa emocje
- rozpoznaje i nazywa źródła dźwięków
- dostrzega różnicę między fantazją a kłamstwem
- zna rolę zmysłów w życiu człowieka
- rozpoznaje i nazywa smaki
- rozpoznaje i nazywa materiały o różnych fakturach
Między drzewami przemyka promień słońca, krople deszczu i jesienna muzyka.
- prawidłowo artykułuje słowa
- określa nastrój utworu literackiego
- uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
- śpiewa piosenkę
- tworzy akompaniament do piosenki
- wykonuje prace plastyczne
- rozpoznaje i nazywa zjawiska przyrodnicze
- przelicza elementy zbioru, ustala liczebność
- odczytuje symbole pogody
- rozpoznaje literę „o”, „O” i identyfikuje ją z głoską „o”
- odczytuje globalnie wyrazy
- rysuje wzory po śladzie
- szacuje ciężar przedmiotów
- wskazuje wyrazy rymujące się
- zna zasady zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym.
Wiele zasad znamy, bezpieczeństwa przestrzegamy.
- zna zasady dotyczące zachowania się w czasie wycieczek, koncertów muzycznych
- bierze udział w rozmowie, wypowiada się na określony temat
- uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
- śpiewa piosenkę
- wykonuje prace plastyczne
- identyfikuje liczbę 1 z cyfrą
- rozpoznaje literę „m”, „M” i identyfikuje ją z głoską „m”
- rozpoznaje i nazywa postawy życiowe i wartości
- zna zasady bezpieczeństwa i wie, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach
- rozumie zasadę ograniczonego zaufania do nieznajomych osób, obcych
- zna podstawowe zasady doraźnej pomocy
W naszej rodzinie miło czas płynie.
- zna i stosuje zasady dotyczące zachowania się w domu, w przedszkolu
- bierze udział w rozmowie, wypowiada się na określony temat
- klasyfikuje przedmioty w oparciu o różne kryteria
- uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
- śpiewa piosenkę
- wykonuje prace plastyczne
- identyfikuje liczbę 2 z cyfrą
- rysuje postać ludzką
- rozpoznaje literę „t”, „T” i identyfikuje ją z głoską „t”
- wyraża uczucia i przeżycia za pomocą niewerbalnych środków wyrazu
- wie, czym są więzi rodzinne i rozumie ich znaczenie
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 4923
TEMATY TYGODNIA:
- Jesienne piosenki śpiewamy i na instrumentach gramy.
- My, Polacy.
- Kto nam powie, jak trzeba dbać o zdrowie?
- Przedszkolak jest świata ciekawy i chętny do zabawy.
TREŚCI DYDAKTYCZNO -WYCHOWAWCZE:
- Dostrzeganie zmian w przyrodzie późną jesienią.
- Rozpoznawanie ptaków odlatujących i pozostających na zimę.
- Kształtowanie poczucia przynależności narodowej. Zaznajomienie z symbolami narodowymi.
- Zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w uroczystościach z okazji świąt narodowych.
- Prezentacja wiedzy na temat organizacji dziecięcych – zuchy, harcerze.
- Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski.
- Utrwalanie nawyków i przyzwyczajeń do dbania o czystość.
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Wdrażanie do higienicznego stylu życia.
- Rozbudzanie zainteresowania dzieci otaczającym światem poprzez obserwację pośrednią i bezpośrednią.
- Utrwalanie u dzieci zasad korzystania z urządzeń multimedialnych.
- Uwrażliwianie dzieci na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.
- Uczenie dzieci właściwych reakcji na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.
- Rozbudzanie wyobraźni dziecka.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery: „k”, „K”.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e”’ „E”.
- Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „i”, „I”.
- Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „l”, „L”.
- Kształtowanie pojęcia liczby 4.
- Kształtowanie pojęcia liczby 3
- Utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych.
- Kształcenie umiejętności ilustrowania wiersza dźwiękami instrumentów perkusyjnych.
ELEMENTARZ DOBREGO WYCHOWANIA – „Ady dobre rady”:
- Kształcenie umiejętności zespołowego grania na instrumentach perkusyjnych.
- Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w czasie koncertów.
- Zachęcanie do zakładania własnych kolekcji okazów przyrodniczych.
- Wdrażanie do szanowania własnych prac plastycznych oraz prac rówieśników.
- Wdrażanie do dbania o książki.
- Kształcenie umiejętności planowania uroczystości, zapraszania gości oraz pełnienia funkcji gospodarza.
- Zwrócenie uwagi na konsekwencje zniszczenia czy uszkodzenia przedmiotów, ubrań, roślin.
- Kształcenie poczucia tożsamości narodowej: język ojczysty, symbole narodowe, wybrane zdarzenia z historii Polski.
- Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w miejscach kultu, np. na cmentarzu, oraz w czasie uroczystości państwowych.
- Zachęcanie do dbałości o swój wygląd zewnętrzny: ubranie, fryzura, higiena ciała.
- Zwrócenie uwagi na związek stroju z zaplanowanymi zajęciami: gry sportowe, uroczystości rodzinne.
- Kształcenie umiejętności akceptowania różnorodności wyglądu, zachowania, gustów i potrzeb rówieśników.
- Uwrażliwianie dzieci na przestrzeganie zasad zachowania się wobec przyjaciół.
- Kształcenie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
- Wdrażanie dzieci do dbania o higienę jako warunku utrzymania dobrego zdrowia.
- Zachęcanie dzieci do dbania o zdrowie poprzez aktywne spędzanie czasu wolnego.
- Zachęcanie dzieci do brania udziału w grach i zabawach sportowych z zachowaniem zasad fair play.
- Wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się przy stole oraz estetycznego spożywania posiłków.
- Uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu.
- Wdrażanie do ostrożnej i kulturalnej korespondencji za pomocą Internetu.
- Uświadomienie dzieciom, że ilustracje i utwory dostępne w Internecie mają autorów i nie należy traktować ich jako własne.
- Kształcenie umiejętności pełnienia roli aktora i widza.
- Doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie.
- Kształcenie umiejętności właściwego zachowania się wobec zwierząt zaprzyjaźnionych – w czasie zabawy i nieznajomych, spotkanych na podwórku, ulicy.
- Kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się muzeum.
- Wdrażanie do grzecznego i taktownego wyrażania swoich opinii na temat prac wykonanych przez innych, wyglądu innych ludzi czy ich upodobań.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 5379
TYGODNIOWE TEMATY RAMOWE:
- Rok szkolny zaczynamy, a więc książki zabieramy.
- Wspominamy wakacyjny czas: morze, góry i zielony las.
- Co nam jesień w koszu niesie?
- Wiemy, gdzie mieszkamy.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:
- budowanie serdecznej atmosfery i więzi emocjonalnej w grupie, integrowanie grupy, rozwijanie umiejętności współdziałania,
- wspólne ustalanie norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie przedszkolnej,
- określanie swoich pozytywnych cech oraz identyfikowanie się z grupą,
- wdrażanie do liczenia się z potrzebami innych i okazywania szacunku ludziom i zwierzętom,
- uwrażliwienie na piękno polskich krajobrazów,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat – wspomnienia z wakacji,
- omawianie zjawisk przyrody związanych z odejściem lata,
- edukacja matematyczna: szacownie i przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, klasyfikowanie przedmiotów według podanego kryterium,
- wdrażanie do bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w czasie pieszych wycieczek,
- wdrażanie do poszanowania roślin i respektowania potrzeb zwierząt szczególnie w ich środowisku,
- przygotowanie do nauki czytania i pisania: określanie kierunków w przestrzeni i na kartce, dzielenie wyrazów na sylaby, przeliczanie wyrazów w zdaniu,
- analiza i synteza słuchowa, tworzenie dźwięków z wykorzystaniem głosu i własnego ciała,
- dostrzeganie różnic między roślinami i zwierzętami żyjącymi w lesie i parku,
- wielozmysłowe poznanie warzyw i owoców, utrwalanie ich cech i znaczenia dla zdrowia człowieka,
- zapoznanie z jesiennymi pracami wykonywanymi na działkach i w ogródkach,
- zapoznanie z gatunkami grzybów jadalnych i trujących ,
- poznanie pojęć związanych z adresem zamieszkania,
- poznanie wybranych zasad ruchu drogowego,
- utrwalanie orientacji w przestrzeni w trakcie spacerów,
- kształcenie umiejętności zachowania w czasie podróży, w miejscach publicznych,
- uświadamianie zagrożeń i sposobów zachowania w sytuacji, gdy dzieci się zgubią, zapoznanie się z pracą policjanta.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 3224
Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas
- Zapoznaje się z innymi dziećmi i nauczycielem; poznaje imiona koleżanek i kolegów;
- Wdraża się do zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem;
- Poznaje podstawowe pomieszczenia przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcje; nazywa i rozpoznaje swój znaczek w szatni i łazience;
- Maszeruje przy muzyce; uczy się śpiewać piosenkę powitalną; właściwie reaguje na przerwę w muzyce oraz zmianę dynamiki; rozpoznaje brzmienie trójkąta i odpowiednio reaguje na jego dźwięk;
- Uczy się tworzyć koło wiązane i w nim chodzić; ustawia się w rzędzie;
- Rozpoznaje duże i małe zabawki; bierze udział w zabawie;
- Rysuje koliste kształty; uczy się prawidłowo trzymać kredkę; wykonuje prostą pracę plastyczną według polecenia; uzupełnia obrazek o brakujące elementy;
- Kształtuje świadomość własnego ciała;
- Wypowiada się na zadany temat; opisuje wygląd ulubionej maskotki.
W moim domu nie nudzi się nikomu
- Rozumie co znaczy słowo „dom”; rozumie czym różnią się od siebie domy; rozpoznaje i nazywa dźwięki z otoczenia; wskazuje gdzie kto mieszka;
- Mówi co to jest pościel i do czego służy;
- Zna zabawki, rozmawia na ich temat; układa karty do zabawy w parach;
- Doskonali wymowę;
- Obserwuje rybki w akwarium; nazywa wybrane zwierzęta; wskazuje zwierzęta domowe; w zabawie naśladuje ryby;
- Uważnie obserwuje i klasyfikuje rośliny domowe; opiekuje się roślinami;
- Grupuje przedmioty i stosuje określenia „mały” i „duży”;
- Reaguje odpowiednim ruchem na dźwięki wysokie i niskie; poznaje bębenek i gra na nim;
- Rozwija wyobraźnie przestrzenną podczas zabaw konstrukcyjnych;
- Doskonali zmysł równowagi i sprawność ruchową; zna zasady poruszania się po schodach.
Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!
- Uczy się chodzić w szyku rzędem; sprawnie ustawia się w zbiórce;
- Poznaje słowa i melodię piosenki; ćwiczy rytmiczne klaskanie;
- Rozumie zasady obowiązujące w przedszkolu; odpowiednio zachowuje się na placu zabaw;
- Porusza się w szyku rzędem; rozwija swoją sprawność ruchową;
- Poznaje zasady ruchu drogowego; określa, które zachowania na drodze są bezpieczne, a które nie;
- Uczy się wierszyka na pamięć; uważnie słucha utworu literackiego;
- Zna i nazywa różne rodzaje samochodów; naśladuje jazdę samochodem.
Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie.
- Wie do czego służy mydło; nabiera przekonania do konieczności zabiegów higienicznych; czerpie radość z zabawy wodą i mydłem; wskazuje jak ważna jest woda;
- Prawidłowo myje ręce; uczy się czyścic nos; wie jak należy dbać o swój wygląd;
- Porównuje długości;
- Poznaje grzechotkę;
- Naśladuje zachowania i odgłosy zwierząt; obserwuje zjawiska fizyczne;
- Gromadzi przedmioty ze względu na przeznaczenie; wskazuje i nazywa przybory toaletowe.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 2999
Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
- zapoznaje się z miejscem pochodzenia owoców – sadem;
- kojarzy owoce z drzewami, na których rosną;
- poznaje różne sposoby przechowywania i spożywania owoców;
- rozpoznaje i nazywa owoce;
- zna wiele potraw z jabłek;
- wie, czym należy nakryć stół do śniadania;
- wie, jak wygląda przekrojony owoc i co znajduje się w jego wnętrzu;
- wie, co to jest pestka;
- wskazuje zbiór z większą liczbą elementów.
Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
- rozpoznaje i nazywa warzywa; wymienia znane mu cechy warzywa;
- uczy się piosenki o warzywach;
- poznaje przepis na kiszenie i konserwowanie ogórków – zapamiętuje poszczególne etapy gotowania;
- naśladuje czynności domowe;
- poznaje proste kroki taneczne;
- słucha, patrzy uważnie, określa wielkość przedmiotów za pomocą określeń „mały”, „duży”, „mniejszy”, „większy”;
- wie, jakie potrawy przygotowuje się z ziemniaków, tworzy pracę plastyczną z ziemniaka.
Liście malowane, pod drzewami rozsypane
- dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym otoczeniu naturalnym;
- uważnie słucha utworu literackiego i wyodrębnia wszystkie istotne elementy treści;
- dostrzega naturalne piękno roślin – odkrywa piękno przyrody;
- poznaje budowę drzewa; naśladuje w zabawie zjawiska przyrody;
- wydobywa dźwięk za pomocą kasztanów; odpowiednio reaguje na zmianę dynamiki;
- wie, jak wyglądają jesienne liście; wie, jak wygląda liść dębu; wie, że nie wszystkie drzewa zrzucają liście;
- rozpoznaje wybrane liście i owoce drzew; wskazuje na elementy różniące się od pozostałych.
Las szumi jesiennie, już robi się sennie
- zna leśne zwierzęta, umie je nazwać; wie, gdzie mieszkają wybrane zwierzęta;
- poznaje drzewa rosnące w lasach; rozpoznaje ilustrację lasu;
- wie, jak wygląda lis; poznaje zwyczaje lisa;
- rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe; miesza farby i zyskuje nowe barwy;
- poznaje jeża, wiewiórkę i ich zwyczaje; wie, jak zachowują się jeże i wiewiórki; wykonuje jeża z papieru;
- wie, gdzie rosną grzyby; wie, jak wyglądają wybrane grzyby jadalne i trujące.