Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy.

  • przekazuje innym oznaki przyjaźni, bawi się zgodnie z innymi dziećmi, właściwie odnosi się do dzieci i dorosłych;
  • uważnie słucha utworu literackiego, potrafi opowiedzieć treść utworu;
  • rozpoznaje głosy oraz naśladuje ruchy koleżanek i kolegów;
  • poznaje tamburyn; melodyjnie śpiewa piosenki; wystukuje rytm za pomocą bum bum rurek;
  • rozumie potrzebę wspólnego działania na rzecz utrzymania porządku w otoczeniu;
  • rytmicznie recytuje wierszyk i naśladuje wykonywanie czynności porządkowych;
  • potrafi opowiedzieć o wydarzeniach, w których uczestniczy;
  • bawi się i tańczy w parach, sprawnie odnajduję osobę z pary;
  • gniecie kulki i układa z nich postac Misia Uszatka;
  • rozdaje przedmioty tak, aby każdy miał tyle samo;
  • wskazuje części ciała u siebie oraz koleżanki i kolegi; wskazuje różnice w wyglądzie osoby przedstawianej na ilustracji i jej lustrzanego odbicia;
  • wyjaśnia zasadę działania lusterka.

Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje.

  • prowadzi obserwację i bada zjawiska pogodowe; słucha i rozpoznaje odgłosy wiatru; obserwuje ciepłe powietrze;
  • wie jakie są barwy narodowe, wie jak wygląda polska flaga, wie jak należy się zachować wobec symboli narodowych i podczas narodowych świąt;
  • ćwiczy prawidłową wymowę;
  • doskonali bieg bez potrąceń; bezpiecznie porusza się po sali w zabawie; doskonali orientację w schemacie ciała;
  • gra na przedmiotach codziennego użytku; porusza się swobodnie w rytm muzyki; ilustruje ruchem piosenkę; rozbudza swoją wyobraźnię dźwiękową;
  • dostrzega związek między siłą wiatru a prędkością obrotu wiatraczka; rozpoznaje cechy wietrznej pogody na obrazku;
  • klasyfikuje przedmioty podobne i różniące się; rozróżnia kierunki: do przodu, do tyłu, na bok;
  • ćwiczy prawidłowy oddech; potrafi dmuchać z różnym natężeniem.

 

Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga.

  • Potrafi określić aktualną pogodę; wie, jakie znaki graficzne odnoszą do pogody;
  • wie, jak należy się ubierać stosowanie do pogody; wnikliwie ogląda kalosze, wie dlaczego są dobre na deszczową pogodę;
  • łączy odpowiednie elementy w pary; dostrzega podobieństwo;
  • uczy się słów i melodii piosenki; reaguje na akcenty w muzyce; wykorzystuje niekonwencjonalne instrumenty muzyczne wykonane własnoręcznie;
  • ćwiczy równowagę; ćwiczy sprawność dłoni;
  • poznaje zastosowanie parasoli i płaszczy przeciwdeszczowych; wie, jak można chronić się przed deszczem;
  • estetycznie wykonuje pracę plastyczną; wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.

 

Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy.

  • zna określenie przeciwstawne; bogaci słownictwo;
  • słucha muzyki o zróżnicowanym charakterze; uczy się słów i melodii piosenki;
  • swobodnie mówi o tym, czego się boi;
  • kształtuje umiejętność liczenie obiektów;
  • rysuje linie w polu o ograniczonej powierzchni;
  • sprawnie odróżnia znaczki różniące się kolorem lub wielkością;
  • poznaje nocnego ptaka – sowę; poznaje nocne zwyczaje borsuka; naśladuje odgłosy zwierząt;
  • doskonali koordynację wzrokowo ruchową podczas posługiwanie się kredkami; stosuje technikę origami płaskie z koła.

By świat poznać i rozumieć, ćwiczyć zmysły trzeba umieć.

  • opowiada historyjkę obrazkową
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • wykonuje prace plastyczne
  • nazywa części ciała, rozróżnia prawą i lewą stronę
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
  • dostrzega podobieństwa i różnice na ilustracjach
  • rysuje postać ludzką
  • wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie
  • rozpoznaje literę „a”, „A” i identyfikuje ją z głoską „a”
  • rozpoznaje i nazywa emocje
  • rozpoznaje i nazywa źródła dźwięków
  • dostrzega różnicę między fantazją a kłamstwem
  • zna rolę zmysłów w życiu człowieka
  • rozpoznaje i nazywa smaki
  • rozpoznaje i nazywa materiały o różnych fakturach

 Między drzewami przemyka promień słońca, krople deszczu i jesienna muzyka.

  • prawidłowo artykułuje słowa
  • określa nastrój utworu literackiego
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • tworzy akompaniament do piosenki
  • wykonuje prace plastyczne
  • rozpoznaje i nazywa zjawiska przyrodnicze
  • przelicza elementy zbioru, ustala liczebność
  • odczytuje symbole pogody
  • rozpoznaje literę „o”, „O” i identyfikuje ją z głoską „o”
  • odczytuje globalnie wyrazy
  • rysuje wzory po śladzie
  • szacuje ciężar przedmiotów
  • wskazuje wyrazy rymujące się
  • zna zasady zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym.

Wiele zasad znamy, bezpieczeństwa przestrzegamy.

  • zna zasady dotyczące zachowania się w czasie wycieczek, koncertów muzycznych
  • bierze udział w rozmowie, wypowiada się na określony temat
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • wykonuje prace plastyczne
  • identyfikuje liczbę 1 z cyfrą
  • rozpoznaje literę „m”, „M” i identyfikuje ją z głoską „m”
  • rozpoznaje i nazywa postawy życiowe i wartości
  • zna zasady bezpieczeństwa i wie, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach
  • rozumie zasadę ograniczonego zaufania do nieznajomych osób, obcych
  • zna podstawowe zasady doraźnej pomocy

 W naszej rodzinie miło czas płynie.

  • zna i stosuje zasady dotyczące zachowania się w domu, w przedszkolu
  • bierze udział w rozmowie, wypowiada się na określony temat
  • klasyfikuje przedmioty w oparciu o różne kryteria
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • wykonuje prace plastyczne
  • identyfikuje liczbę 2 z cyfrą
  • rysuje postać ludzką
  • rozpoznaje literę „t”, „T” i identyfikuje ją z głoską „t”
  • wyraża uczucia i przeżycia za pomocą niewerbalnych środków wyrazu
  • wie, czym są więzi rodzinne i rozumie ich znaczenie

TEMATY TYGODNIA:

  1. Jesienne piosenki śpiewamy i na instrumentach gramy.
  2. My, Polacy.
  3. Kto nam powie, jak trzeba dbać o zdrowie?
  4. Przedszkolak jest świata ciekawy i chętny do zabawy.

TREŚCI DYDAKTYCZNO -WYCHOWAWCZE:

  • Dostrzeganie zmian w przyrodzie późną jesienią.
  • Rozpoznawanie ptaków odlatujących i pozostających na zimę.
  • Kształtowanie poczucia przynależności narodowej. Zaznajomienie z symbolami narodowymi.
  • Zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w uroczystościach z okazji świąt narodowych.
  • Prezentacja wiedzy na temat organizacji dziecięcych – zuchy, harcerze.
  • Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski.
  • Utrwalanie nawyków i przyzwyczajeń do dbania o czystość.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
  • Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Wdrażanie do higienicznego stylu życia.
  • Rozbudzanie zainteresowania dzieci otaczającym światem poprzez obserwację pośrednią i bezpośrednią.
  • Utrwalanie u dzieci zasad korzystania z urządzeń multimedialnych.
  • Uwrażliwianie dzieci na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.
  • Uczenie dzieci właściwych reakcji na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.
  • Rozbudzanie wyobraźni dziecka.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery: „k”, „K”.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e”’ „E”.
  • Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „i”, „I”.
  • Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „l”, „L”.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 4.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 3
  • Utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych.
  • Kształcenie umiejętności ilustrowania wiersza dźwiękami instrumentów perkusyjnych.

ELEMENTARZ DOBREGO WYCHOWANIA – „Ady dobre rady”:

  • Kształcenie umiejętności zespołowego grania na instrumentach perkusyjnych.
  • Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w czasie koncertów.
  • Zachęcanie do zakładania własnych kolekcji okazów przyrodniczych.
  • Wdrażanie do szanowania własnych prac plastycznych oraz prac rówieśników.
  • Wdrażanie do dbania o książki.
  • Kształcenie umiejętności planowania uroczystości, zapraszania gości oraz pełnienia funkcji gospodarza.
  • Zwrócenie uwagi na konsekwencje zniszczenia czy uszkodzenia przedmiotów, ubrań, roślin.
  • Kształcenie poczucia tożsamości narodowej: język ojczysty, symbole narodowe, wybrane zdarzenia z historii Polski.
  • Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w miejscach kultu, np. na cmentarzu, oraz w czasie uroczystości państwowych.
  • Zachęcanie do dbałości o swój wygląd zewnętrzny: ubranie, fryzura, higiena ciała.
  • Zwrócenie uwagi na związek stroju z zaplanowanymi zajęciami: gry sportowe, uroczystości rodzinne.
  • Kształcenie umiejętności akceptowania różnorodności wyglądu, zachowania, gustów i potrzeb rówieśników.
  • Uwrażliwianie dzieci na przestrzeganie zasad zachowania się wobec przyjaciół.
  • Kształcenie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
  • Wdrażanie dzieci do dbania o higienę jako warunku utrzymania dobrego zdrowia.
  • Zachęcanie dzieci do dbania o zdrowie poprzez aktywne spędzanie czasu wolnego.
  • Zachęcanie dzieci do brania udziału w grach i zabawach sportowych z zachowaniem zasad fair play.
  • Wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się przy stole oraz estetycznego spożywania posiłków.
  • Uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu.
  • Wdrażanie do ostrożnej i kulturalnej korespondencji za pomocą Internetu.
  • Uświadomienie dzieciom, że ilustracje i utwory dostępne w Internecie mają autorów i nie należy traktować ich jako własne.
  • Kształcenie umiejętności pełnienia roli aktora i widza.
  • Doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie.
  • Kształcenie umiejętności właściwego zachowania się wobec zwierząt zaprzyjaźnionych – w czasie zabawy i nieznajomych, spotkanych na podwórku, ulicy.
  • Kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się muzeum.
  • Wdrażanie do grzecznego i taktownego wyrażania swoich opinii na temat prac wykonanych przez innych, wyglądu innych ludzi czy ich upodobań.

TYGODNIOWE TEMATY RAMOWE:

  • Rok szkolny zaczynamy, a więc książki zabieramy.
  • Wspominamy wakacyjny czas: morze, góry i zielony las.
  • Co nam jesień w koszu niesie?
  • Wiemy, gdzie mieszkamy.

 ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

  • budowanie serdecznej atmosfery i więzi emocjonalnej w grupie, integrowanie grupy, rozwijanie umiejętności współdziałania,
  • wspólne ustalanie norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie przedszkolnej,
  • określanie swoich pozytywnych cech oraz identyfikowanie się z grupą,
  • wdrażanie do liczenia się z potrzebami innych i okazywania szacunku ludziom i zwierzętom,
  • uwrażliwienie na piękno polskich krajobrazów,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat – wspomnienia z wakacji,
  • omawianie zjawisk przyrody związanych z odejściem lata,
  • edukacja matematyczna: szacownie i przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, klasyfikowanie przedmiotów według podanego kryterium,
  • wdrażanie do bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w czasie pieszych wycieczek,
  • wdrażanie do poszanowania roślin i respektowania potrzeb zwierząt szczególnie w ich środowisku,
  • przygotowanie do nauki czytania i pisania: określanie kierunków w przestrzeni i na kartce, dzielenie wyrazów na sylaby, przeliczanie wyrazów w zdaniu,
  • analiza i synteza słuchowa, tworzenie dźwięków z wykorzystaniem głosu i własnego ciała,
  • dostrzeganie różnic między roślinami i zwierzętami żyjącymi w lesie i parku,
  • wielozmysłowe poznanie warzyw i owoców, utrwalanie ich cech i znaczenia dla zdrowia człowieka,
  • zapoznanie z jesiennymi pracami wykonywanymi na działkach i w ogródkach,
  • zapoznanie z gatunkami grzybów jadalnych i trujących ,
  • poznanie pojęć związanych z adresem zamieszkania,
  • poznanie wybranych zasad ruchu drogowego,
  • utrwalanie orientacji w przestrzeni w trakcie spacerów,
  • kształcenie umiejętności zachowania w czasie podróży, w miejscach publicznych,
  • uświadamianie zagrożeń i sposobów zachowania w sytuacji, gdy dzieci się zgubią, zapoznanie się z pracą policjanta.

Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas

  • Zapoznaje się z innymi dziećmi i nauczycielem; poznaje imiona koleżanek i kolegów;
  • Wdraża się do zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem;
  • Poznaje podstawowe pomieszczenia przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcje; nazywa i rozpoznaje swój znaczek w szatni i łazience;
  • Maszeruje przy muzyce; uczy się śpiewać piosenkę powitalną; właściwie reaguje na przerwę w muzyce oraz zmianę dynamiki; rozpoznaje brzmienie trójkąta i odpowiednio reaguje na jego dźwięk;
  • Uczy się tworzyć koło wiązane i w nim chodzić; ustawia się w rzędzie;
  • Rozpoznaje duże i małe zabawki; bierze udział w zabawie;
  • Rysuje koliste kształty; uczy się prawidłowo trzymać kredkę; wykonuje prostą pracę plastyczną według polecenia; uzupełnia obrazek o brakujące elementy;
  • Kształtuje świadomość własnego ciała;
  • Wypowiada się na zadany temat; opisuje wygląd ulubionej maskotki.

W moim domu nie nudzi się nikomu

  • Rozumie co znaczy słowo „dom”; rozumie czym różnią się od siebie domy; rozpoznaje i nazywa dźwięki z otoczenia; wskazuje gdzie kto mieszka;
  • Mówi co to jest pościel i do czego służy;
  • Zna zabawki, rozmawia na ich temat; układa karty do zabawy w parach;
  • Doskonali wymowę;
  • Obserwuje rybki w akwarium; nazywa wybrane zwierzęta; wskazuje zwierzęta domowe; w zabawie naśladuje ryby;
  • Uważnie obserwuje i klasyfikuje rośliny domowe; opiekuje się roślinami;
  • Grupuje przedmioty i stosuje określenia „mały” i „duży”;
  • Reaguje odpowiednim ruchem na dźwięki wysokie i niskie; poznaje bębenek i gra na nim;
  • Rozwija wyobraźnie przestrzenną podczas zabaw konstrukcyjnych;
  • Doskonali zmysł równowagi i sprawność ruchową; zna zasady poruszania się po schodach.

Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!

  • Uczy się chodzić w szyku rzędem; sprawnie ustawia się w zbiórce;
  • Poznaje słowa i melodię piosenki; ćwiczy rytmiczne klaskanie;
  • Rozumie zasady obowiązujące w przedszkolu; odpowiednio zachowuje się na placu zabaw;
  • Porusza się w szyku rzędem; rozwija swoją sprawność ruchową;
  • Poznaje zasady ruchu drogowego; określa, które zachowania na drodze są bezpieczne, a które nie;
  • Uczy się wierszyka na pamięć; uważnie słucha utworu literackiego;
  • Zna i nazywa różne rodzaje samochodów; naśladuje jazdę samochodem.

Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie.

  • Wie do czego służy mydło; nabiera przekonania do konieczności zabiegów higienicznych; czerpie radość z zabawy wodą i mydłem; wskazuje jak ważna jest woda;
  • Prawidłowo myje ręce; uczy się czyścic nos; wie jak należy dbać o swój wygląd;
  • Porównuje długości;
  • Poznaje grzechotkę;
  • Naśladuje zachowania i odgłosy zwierząt; obserwuje zjawiska fizyczne;
  • Gromadzi przedmioty ze względu na przeznaczenie; wskazuje i nazywa przybory toaletowe.

Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

  • zapoznaje się z miejscem pochodzenia owoców – sadem;
  • kojarzy owoce z drzewami, na których rosną;
  • poznaje różne sposoby przechowywania i spożywania owoców;
  • rozpoznaje i nazywa owoce;
  • zna wiele potraw z jabłek;
  • wie, czym należy nakryć stół do śniadania;
  • wie, jak wygląda przekrojony owoc i co znajduje się w jego wnętrzu;
  • wie, co to jest pestka;
  • wskazuje zbiór z większą liczbą elementów.

Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka

  • rozpoznaje i nazywa warzywa; wymienia znane mu cechy warzywa;
  • uczy się piosenki o warzywach;
  • poznaje przepis na kiszenie i konserwowanie ogórków – zapamiętuje poszczególne etapy gotowania;
  • naśladuje czynności domowe;
  • poznaje proste kroki taneczne;
  • słucha, patrzy uważnie, określa wielkość przedmiotów za pomocą określeń „mały”, „duży”, „mniejszy”, „większy”;
  • wie, jakie potrawy przygotowuje się z ziemniaków, tworzy pracę plastyczną z ziemniaka.

Liście malowane, pod drzewami rozsypane

  • dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym otoczeniu naturalnym;
  • uważnie słucha utworu literackiego i wyodrębnia wszystkie istotne elementy treści;
  • dostrzega naturalne piękno roślin – odkrywa piękno przyrody;
  • poznaje budowę drzewa; naśladuje w zabawie zjawiska przyrody;
  • wydobywa dźwięk za pomocą kasztanów; odpowiednio reaguje na zmianę dynamiki;
  • wie, jak wyglądają jesienne liście; wie, jak wygląda liść dębu; wie, że nie wszystkie drzewa zrzucają liście;
  • rozpoznaje wybrane liście i owoce drzew; wskazuje na elementy różniące się od pozostałych.

 

Las szumi jesiennie, już robi się sennie

  • zna leśne zwierzęta, umie je nazwać; wie, gdzie mieszkają wybrane zwierzęta;
  • poznaje drzewa rosnące w lasach; rozpoznaje ilustrację lasu;
  • wie, jak wygląda lis; poznaje zwyczaje lisa;
  • rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe; miesza farby i zyskuje nowe barwy;
  • poznaje jeża, wiewiórkę i ich zwyczaje; wie, jak zachowują się jeże i wiewiórki; wykonuje jeża z papieru;
  • wie, gdzie rosną grzyby; wie, jak wyglądają wybrane grzyby jadalne i trujące.