W środę 13 lutego 2019r w grupie średniaków odbył się Dzień Babci i Dziadka. W tym roku całą uroczystość rozpoczęliśmy nietypowo :) Babcie i Dziadkowie mieli okazję zobaczyć wyjątkowy film z udziałem dzieci, który stworzyła mama Zosi Bielskiej z grupy "Biedronki". Zaraz po emocjonującym projekcie - na scenie zaczęło się przedstawienie. Dzieci z całego serca śpiewały dla Babci i Dziadka piosenki w języku polskim oraz angielskim, mówiły piękne wiersze, tańczyły i grały na instrumentach. Na koniec występu wszystkie Biedronki zaprosiły Babcie i Dziadków na poczęstunek oraz wręczyły wykonane samodzielnie prezenty i laurki.

W grupie maluszków Dzień Babci i Dziadka odbył się 12 lutego 2019r. Specjalnie dla Nich dzieci zaśpiewały piękne piosenki, tańczyły oraz recytowały wzruszające wierszyki. Chcąc podziękować Babci i Dziadkowi za wszystko co robią dla swoich wnucząt - Krasnoludki samodzielnie przygotowały serduszkowe prezenty. :) <3

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc listopad

 

Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje

  • Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej.
  • Budowanie prostych konstrukcji latających.
  • Konstruowanie instrumentów wydających dźwięki, dętych.
  • Bogacenie czynnego słownika dzieci.

 

Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy

  • Stwarzanie okazji do czynienia dobrych uczynków.
  • Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności i uprzejmości.
  • Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania.
  • Tworzenie miłej atmosfery i przyjaznych stosunków wśród dzieci.

 

Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga

  • Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych.
  • Rozbudzenie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych.
  • Bogacenie doświadczeń estetycznych i twórczych.

 

Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy

  • Oswajanie strachu przed nieznanym i własna wybujałą wyobraźnią.
  • Doskonalenie znajomości kolorów i barw.
  • Poznanie zwierząt prowadzących nocny tryb życia.
  • Nabieranie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc grudzień:

 

Mikołaj, Mikołaj w czerwonej czapeczce

  • Zapoznanie dzieci z postacią Św. Mikołaja.
  • Przygotowanie dzieci na wizytę wspaniałego gościa, zwrócenie uwagi na kulturalne zachowywanie się podczas teatrzyku oraz cierpliwe czekanie na swoją kolej.
  • Nauczenie piosenki o Św. Mikołaju, wprowadzenie dzieci w uroczysty i świąteczny nastrój.
  • Rozwijanie sprawności manualnych.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych.

 

Idą, idą święta.

  • Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami Świąt Bożego Narodzenia.
  • Rozwijanie relacji między dziećmi i dorosłymi, między domem i przedszkolem.
  • Zaproszenie rodziców na warsztaty.
  • Rozwijanie sprawności manualnych przez wykonywanie ozdób świątecznych.
  • Rozwijanie empatii w stosunku do innych ludzi.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LUTY:

 

  • Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w miejscach publicznych.

  • Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola.

  • Nabywanie umiejętności wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy.

  • Poznanie różnych rodzajów placówek handlowych i ich asortymentu.

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu.

  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci.

  • Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych i zabawach na śniegu.

  • Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie i w powietrzu.

  • Składanie prostych konstrukcji z papieru.

  • Stworzenie okazji do obserwacji obiektów w powietrzu i  na wodzie w toku zabaw badawczych.

  • Rozwijanie zdolności uważnego słuchania wierszy oraz wypowiadania się w różny sposób.

  • Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego rodzaju materiału.

  • Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role.

  • Poznawanie tekstów bajek, dostrzeganie podobieństw między nimi.
     

 

„Gawron”
Chociaż gawron trochę siwy,
ale zawsze urodziwy.
Stąpa dzielnie, pierś wypina,
jeszcze go się humor trzyma.

Refren:
Gawron, gawron, gawronie,
drepczesz ładnie koło mnie
Ja cię lubię, a ty mnie,
gawron, gawron, gawronie!

A gdy wraca z pól szerokich,
stuka dziobem w szyby okien.
“Nalatałem się po świecie,
wpuście mnie do domu, dzieci!”

Refren:
Gawron, gawron, gawronie,
drepczesz ładnie koło mnie
Ja cię lubię, a ty mnie,
gawron, gawron, gawronie!

STYCZEŃ W GRUPIE
SMOKI

TEMATY TYGODNIA:

⦁ Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
⦁ Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku mieszkali rycerze
⦁ Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka
⦁ O zwierzątkach swych pamiętaj – przytul, nakarm nie od święta

ZAMIERZENIA:

• Poznanie zapisu graficznego głosek: y, b oraz cyfry:6
• Kształtowanie umiejętności obserwowania następstwa czasu i jego rytmicznej organizacji – wdrażanie do posługiwania się zegarem i kalendarzem (poprawne posługiwanie się jednostkami czasu). Rozwijanie zdolności porządkowania zdarzeń, posługiwanie się określeniami czasu;
• Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania powtarzających się rytmów i sekwencji;
• Doskonalenie umiejętności dostrzegania elementów fantastycznych w utworach oraz różnic między światem realnym i fantastycznym;
• Kształtowanie umiejętności wnioskowania i uogólniania;
• Usprawnianie narządów artykulacyjnych przez ćwiczenia ortofoniczne;
• Budzenie poczucia przynależności narodowej i patriotyzmu przez zachęcanie dzieci do zdobywania informacji na temat historii własnego kraju oraz wybranych elementów dawnej architektury;
• Organizowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających umiejętność ustalania przebiegu różnych czynności w sytuacjach życiowych (próby planowania pracy w grupie: wyznaczanie celu, planowanie czynności, wykonanie);
• Rozwijanie w dzieciach zdolności do podejmowania działań w sytuacjach trudnych (problemowych) oraz umiejętności radzenia sobie w nich (godzenie się z porażką);
• Zaspokajanie dziecięcej potrzeby ruchu i rozwijanie sprawności fizycznej przez uczestniczenie w zabawach ruchowych i zręcznościowych. Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu sprawności fizycznej dzieci przez uczestniczenie w zabawach ruchowych (kształtowanie postawy, równowagi, doskonalenie umiejętności skoku i podskoku oraz rzutu i chwytu);
• Wspieranie dzieci w umiejętności rysowania, kodowania i dekodowania informacji.
• Budzenie poczucia przynależności do rodziny oraz zainteresowania jej historią, wzbudzanie szacunku i przywiązania wobec dziadków;
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
• Zapoznawanie z kulturą i sztuką ludową wybranego regionu Polski;
• Wspieranie dzieci w liczeniu oraz dodawaniu i odejmowaniu (ustalanie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10 przez manipulowane przedmiotami);
• Kształtowanie właściwych postaw oraz kulturalnych zachowań związanych z przygotowywaniem i spożywaniem poczęstunku;
• Umożliwienie dzieciom zdobywania doświadczeń w występowaniu przed publicznością
• Zapoznanie dzieci z różnymi gatunkami zwierząt żyjącymi w środowisku naturalnym i hodowanymi w domach (uwrażliwienie na ich potrzeby);
• Rozwijanie umiejętności rozumienia informacji zakodowanych w formie podpisów obok obrazków;
• Kształtowanie orientacji przestrzennej (poprawne stosowanie wyrażeń przyimkowych);
• Budzenie w dzieciach zainteresowań czytelniczych, chęci do samodzielnego czytania;
• Rozwijanie umiejętności odpoczynku i relaksacji przy muzyce.

Luty w Grupie Smoki

Krąg tematyczny : Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobić mamy

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

  1. Zapoznanie dzieci z różnymi placówkami handlowymi i specyfiką zawodu sprzedawcy;
  2. Kształtowanie właściwych nawyków i zachowania spacerów i wycieczek w miejscach publicznych ) ulica, park, sklep);
  3. Kształtowanie umiejętności mierzenia, pomaga dania dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości;
  4. Rozwijanie orientacji przestrzennej, kształtowanie umiejętności określenia kierunków, stosowania wyrażeń przyimkowych w zabawach orientacyjnych;
  5. Wspomaganie dzieci w kształtowaniu umiejętności liczenia, określenia kierunków, stosowanie wyrażeń przyimkowych w zabawach orientacyjnych;
  6. Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami określania ciężaru;
  7. Doskonalenie wymowy dzieci przez ćwiczenia fonacyjne.

Krąg tematyczny: ferie to jest supersprawa, odpoczynek i zabawa

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne”

  1. Zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej i rozwijanie ich sprawności w zakresie dużej i małej motoryki podczas zabawy na śniegu i lodzie, ćwiczenia gimnastyczne i zabaw pantomimicznych;
  2. Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy i zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
  3. Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego oraz umiejętności układania             opowiadania historyjek obrazkowych.
  4. Rozwijanie zdolności skupienia uwagi na długiej osobie oraz sprawnego wykonywania poleceń nauczyciela.
  5. Uwrażliwianie na pięknego górskiego krajobrazu zimą, poznawanie góralskiej kultury ( gwara, stroju ludowe, muzyka, taniec).
  6. Kształtowanie u dzieci zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacjach trudnych, a także do znoszenia porażek bez zbędnych flustracji.
  7. Kształtowanie umiejętności prawidłowego akcentowania i mówienia w sposób zrozumiały dla innych.

 

Krąg tematyczny : Podróżować każdy może : na rowerze, na motorze

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

  1. Wspieranie dzieci w rozwijaniu pamięci i spostrzegawczości.
  2. Umożliwienie zdobywania wiedzy Ne temat pojazdów i różnych sposobów podróżowania.
  3. Rozwijanie mowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
  4. Wdrażanie dzieci do odpowiedzialnej, zgodnej pracy w zespołach i całej grupie.
  5. Uświadomienie znaczenia dokładności i estetyki podczas wykonywania prac plastyczno – konstrukcyjnych.
  6. Rozwijanie umiejętności wychwytywania powtarzających się regularności, i uzupełniania i kontynuowania rytmów.
  7. Rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.

Krąg tematyczny : Tak nastrój jest w teatrze, że zachwycam się, gdy patrzę

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

  1. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki teatralnej, umożliwienie zdobywania wiedzy i wzbogacenia słownictwa w tym zakresie.
  2. Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
  3. Doskonalenie umiejętności liczenia, numerowania i prawidłowego posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
  4. Rozwijanie sprawności manualnych.
  5. Zachęcenie do uczestnictwa w zabawach teatralnych, dramowych i pantomimicznych.
  6. Doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi ustnych, poprawnych logicznie, gramatycznie i składniowo.
  7. Rozwijanie zdolności analizy i syntezy słuchowej.

 

 

 

                      

Biedronki – grudzień

Krąg tematyczny: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu;
  • Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci;

  • Wzbogacanie wiedzy przez przeprowadzanie doświadczeń i zabawy badawcze;

  • Zapoznanie z wybranymi utworami literatury dla dzieci;

  • Tworzenie prac plastycznych inspirowanych słowem mówionym.

 

 

 

Krąg tematyczny: Porządkami czas się zająć, goście zaraz przybywają

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za porządek i czystość w najbliższym otoczeniu;
  • Pogłębianie w dzieciach uczucia przywiązania do rodziny, potrzeby niesienia pomocy na miarę możliwości;
  • Wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata (węch, dotyk);

  • Doskonalenie wypowiedzi ustnych, prezentowanie własnych doświadczeń i własnego punktu widzenia;
  • Zaangażowanie dzieci w czynności prospołeczne.

 

Krąg tematyczny: W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Stworzenie okazji wielozmysłowego poznawania otaczającego świata (dotyk, węch);
  • Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia;
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego w sali;
  • Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem przez uczestnictwo w uroczystości grupowej.

 

 

 

„Mikołaj, Mikołaj w czerwonej czapeczce,

W cieplutkim kożuszku, worek trzyma w ręcę.

A w tym worku same cuda: lalki, klocki, miesie.

Kto był grzeczny przez rok cały coś dostanie dzisiaj!”

 

 

 

 

 

 

 

Biedronki – styczeń

 

Krąg tematyczny: Nowy rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Dostrzeganie powtarzalności pór roku, miesięcy;

  • Spostrzeganie sekwencji czasowych: krótszych i dłuższych (godzin, dni, miesięcy);

  • Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy, pór roku, dni tygodnia;

  • Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych.

 

Krąg tematyczny: Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali  rycerze

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej;

  • Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru: cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;

  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;

  • Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.

 

 

 

 

Krąg tematyczny: Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Rozwijanie umiejętności mówienia o uczuciach;

  • Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych;

  • Umożliwienie własnoręcznego wykonania prezentów;

  • Kształcenie umiejętności planowania i realizacji działań związanych z przygotowaniem przyjęcia;

  • Kształcenie odporności emocjonalnej w sytuacjach wystąpień przed widownią;

  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

 

 

Krąg tematyczny: Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych myśli i życzeń;

  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;

  • Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania, ustalania, ile pozostało;

  • Uwrażliwienie na potrzeby i marzenia innych ludzi.

 

 

Bardzo dziękujemy mamie Alicji Papierowskiej z grupy średniaków za piątkowe spotkanie z książką.

Dlaczego powinniśmy czytać książki dzieciom?

Wszyscy wiedzą, że czytanie dzieciom bajek ma wiele zalet! Nie tylko pozytywnie wpływa na rozwój przedszkolaków, lecz także pomaga im lepiej zrozumieć otaczający je świat, buduje silą więź między nimi a rodzicami, a ponadto na całe życie kształtuje nawyk czytania!

Bajki pomagają lepiej zrozumieć otaczającą je rzeczywistość (nie bez powodu pierwsze książeczki są o codziennych czynnościach, jak jedzenie, przewijanie, zabawa, o rodzinie, o zwierzątkach domowych itd.), poszerzyć wiedzę o świecie, budować swój system wartości i kształtować wrażliwość moralną.

Głośne czytanie dzieciom stymuluje rozwój mowy, wzbogacając zarówno czynny jak i bierny zakres słów. Książki skłaniają do samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków, analizowania. W późniejszym okresie dziecko łatwiej uczy się czytać – jest oswojone z literakami.

 

Jeszcze raz - bardzo dziękujemy!