MARZEC

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w grupie Biedronek

W marcu jak w garncu

Czy zima odchodzi?-  rozmowy na temat zmian zachodzących w przyrodzie na przedwiośniu na podstawie doświadczeń dzieci, opowiadań i obrazów. Budowanie wiedzy dziecka dotyczącej otoczenia przyrodniczego. Jaka jest pogoda? –dostrzeganie elementów pogody na podstawie  prowadzonej obserwacji pogodowych, budowanie wiedzy dzieci  na temat obiegu wody w przyrodzie, kształcenie umiejętności wnioskowania.

Porządki w ogrodzie

Jakie prace wykonujemy w ogrodzie po zimie? – rozmowa na temat wiosennych porządków  w domu i ogrodzie na podstawie zabaw dydaktycznych, kształtowanie nawyku sprzątania po sobie. Zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami. Wdrażanie do umiejętności  globalnego czytania wybranych wyrazów związanych z wiosną.  Co posadzimy a co zasiejemy? – próby odpowiedzi na pytanie na podstawie rozmowy i zabawy dydaktycznej. „ Nasze kwiatki”  - sadzenie kwiatów cebulowych w doniczkach, rozwijanie postawy proekologicznej. „Kto mieszka w tym jajku”?- próba odpowiedzi na pytanie na podstawie historyjki obrazkowej, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków.” Przyjście Wiosny”- słuchanie wiersza Jana Brzechwy, zabawy w teatrzyk kukiełkowy na podstawie poznanego wiersza.

Witaj Wiosno!

Wzbogacanie zasobu słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę. Jaka jest wiosna?- rozmowy na temat wiosennych barw, zapachów, dźwięków, smaków na podstawie doświadczeń dzieci, treści piosenek ,obserwacji. Wdrażanie do poznawania różnych form ekspresji artystycznej- malarstwo, rzeźba, muzyka, poezja, proza; kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu. „Marzanna i Gaik”- rozmowa na temat polskich zwyczajów związanych z odchodzącą Zimą oraz zwyczaju wprowadzania Wiosny. Wykonanie wiosennej gałązki.

Zwierzęta na wiejskim podwórku

Jak wygląda wieś?- rozmowy na podstawie doświadczeń dzieci, obrazu, zabaw dydaktycznych. Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie , doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (zabawy matematyczne). Jakie to zwierzę?- zagadki słuchowe. Jak robi krowa a jak koń? –zabawy z naśladownictwem. Co daje nam krowa a co kura?- układanie opowiadania na podstawie ilustracji; praca twórcza dzieci, budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych od różnych zwierząt gospodarskich, kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.