- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 1519
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE WRZESIEŃ 2019 – SMOKI
Wracamy do przedszkola
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie; wzmacnianie poczucia przynależności
do grupy rówieśniczej; poszerzanie słownika, - Doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw; rozwijanie umiejętności tworzenia i odczytywania piktogramów; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- Doskonalenie umiejętności argumentowania; wdrażanie do formułowania i przestrzegania zasad grupowych; doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się swoim imieniem i nazwiskiem oraz rozpoznawanie ich w grupie innych imion i nazwisk z grupy; rozwijanie umiejętności opowiadania o własnych zainteresowaniach, upodobaniach; doskonalenie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej,
- Doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie rówieśniczej; rozwijanie umiejętności opowiadania o ulubionych grach i zabawach; doskonalenie orientacji w roku kalendarzowym.
Wakacyjne wspomnienia
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat lata i związanych z nim konsekwencji w przyrodzie; utrwalenie bezpiecznych zachowań (jak chronić się przed pogodą w różnych porach roku); pogłębianie wiedzy dzieci na temat atrybutów lata, a także aktywności i rzeczy związanych
z tą porą roku, - Doskonalenie umiejętności rozmowy o wspomnieniach z wakacji; rozwijanie umiejętności matematycznych przez klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, koloru lub przeznaczenia; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat pamiątek przywiezionych z wakacji,
- Poszerzenie wiedzy dzieci na temat miejsc spędzania wakacji (miasto, wieś, góry, morze, jeziora); utrwalenie sformułowań: daleko/blisko/bliżej z wykorzystaniem mapy; poszerzenie wiedzy dzieci na temat podróży zagranicznych podczas wakacji,
- Poszerzenie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krajami, miastami Europy i świata; rozwijanie umiejętności matematycznych przez nazywanie kierunków na kartce papieru; doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą i nawigowanie po niej – zwrócenie uwagi dzieci na wielkość i położenie Polski jako części Europy i świata,
- Poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane ze środkami transportu; grupowanie pojazdów ze względu na określoną cechę (przeznaczenie, sposób poruszania się); doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zalet i korzyści płynących z wykorzystywania różnych środków transportu.
Projekt edukacyjny: Przyjaciele Małego Księcia
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Wspólne obchody Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka,
- Integracja poznańskich przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w poszczególnych placówkach,
- Rozwijanie współpracy dzieci przez działania zespołowe,
- Doskonalenie umiejętności językowych i matematycznych,
- Przybliżenie postaci Małego Księcia, bohatera powieści A. Saint – Exupery’ego,
- Zwrócenie uwagi na wartość przyjaźni,
- Ćwiczenie motoryki małej.
Dbam o siebie i środowisko
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Doskonalenie umiejętności nazywania i oznaczania części ciała człowieka na schemacie oraz opisywania ich funkcji; poszerzenie wiedzy dzieci na temat lekarzy różnych specjalności
i funkcji przez nich pełnionych, - Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zmysłów człowieka i ich funkcji; rozwijanie umiejętności odgadywania przedmiotów za pomocą zmysłów; wprowadzenie litery o, O na podstawie wyrazu „oko”,
- Budowanie świadomości dzieci na temat higieny; pogłębianie wiedzy na temat słuchu: zagrożeń, niepełnosprawności oraz higieny,
- Poszerzanie wiedzy na temat zmysłu dotyku, smaku i węchu; doświadczanie polisensoryczne; doskonalenie sprawności ruchowej,
- Wprowadzenie liczby 1; utrwalenie wiadomości na temat zagrożeń wynikających
z zanieczyszczenia środowiska.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 1357
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE październik 2019 – SMOKI
Dary jesieni
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw; odczytywanie globalne nazw warzyw; kształtowanie umiejętności przygotowania zdrowych posiłków z warzyw,
- Rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce; doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew i krzewów owocowych; czytanie globalne nazw owoców,
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grzybów jadalnych i trujących; kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań,
- Doskonalenie umiejętności układania rytmów, porównywanie liczebności zabiorów; kształtowanie umiejętności wyróżniania głoski „o” w nagłosie, wygłosie i śródgłosie,
- Poznanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw; rozwijanie wrażliwości estetycznej.
Dbamy o zdrowie
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Zapoznanie dzieci z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej; doskonalenie umiejętności klasyfikacji; tworzenie nazw nadrzędnych i podrzędnych,
- Doskonalenie koordynacji ruchowej; doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej instrukcji słownej,
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby; wprowadzenie różnych aspektów liczby 2,
- Zapoznanie z różnymi specjalizacjami lekarskimi; wprowadzenie litery I,i,
- Poszerzenie wiedzy dzieci na temat osób i instytucji, do których mogą zwrócić się
o pomoc w sytuacji zagrożenia; zapoznanie z numerem alarmowym 112.
Jesienią w parku i w lesie
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Rozwijanie sprawności grafomotorycznej; poszerzenie wiedzy na temat zwierząt leśnych; doskonalenie umiejętności matematycznych takich, jak logiczne myślenie
i spostrzeganie, - Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; poznawanie drzew, owoców i liści najpopularniejszych polskich drzew; doskonalenie umiejętności porównywania oraz klasyfikowania,
- Rozbudzenie ciekawości dzieci dzięki prostym doświadczeniom; doskonalenie słuchu na zajęciach muzycznych; rozwijanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych,
- Zapoznanie dzieci z podziałem drzew na liściaste i iglaste oraz z przedstawicielami różnych gatunków drzew; poszerzenie wiedzy dzieci na temat cyklu rozwoju roślin; doskonalenie sprawności ruchowej,
- Rozbudzenie ekspresji ruchowej i muzycznej; dostrzeganie zmian zachodzących
w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno.
Zabawy na jesienne wieczory
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Poszerzanie słownika o nazwy zawodów artystycznych; doskonalenie inteligencji językowej poprzez rozwiązywanie zagadek słownych,
- Zapoznanie z różnymi technikami malarskimi oraz rodzajami malarstwa; rozbudzenie ekspresji artystycznej; doskonalenie sprawności fizycznej,
- Rozbudzenie zainteresowań muzyką, zapoznanie z twórczością i postacią Fryderyka Chopina; doskonalenie umiejętności matematycznych - rytmy,
- Rozwijanie umiejętności matematycznych: dekodowanie, porównywania kształtów
i symboli; kształtowanie poprawnej postawy sylwetki; poszerzanie wiedzy na temat kina animowanego, - Doskonalenie umiejętności budowania i zadawania pytań; wprowadzenie litery E,e.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 1392
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze SMOKI listopad
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- utrwalenie nazw członków rodziny;
- wprowadzenie litery M, m;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zdjęć rodzinnych;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej, dziś i w przyszłości;
- łączenie w pary przedmiotów starych i nowych;
- kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
- pogłębianie poczucia przynależności do rodziny;
- wprowadzenie pojęcia drzewo genealogiczne; kształtowanie zrozumienia aspektów liczby 3;
- kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
- utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
- doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
- doskonalenie motoryki małej;
- poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych do tej pory liter;
- przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji;
- dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
- wprowadzenie litery D, d;
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnic między zwierzętami;
- wprowadzenie liczby 4;
- wprowadzenie pojęć: ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
- przypomnienie nazw zwierząt domowych;
- kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
- kształtowanie odpowiedzialności;
- doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom;
- doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych przedmiotów;
- integrowanie grupy przedszkolnej;
- utrwalenie wiedzy dotyczącej zmian przyrodniczych związanych z nadejściem zimy;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
- doskonalenie umiejętności podawania nazw zwierząt i ich domów;
- uwrażliwienie na stereotypy związane z jesienią (np. jeż z jabłkiem);
- wprowadzenie litery Y, y na podstawie liczby mnogiej;
- utrwalenie nazw zwierząt zapadających w sen zimowy lub hibernację;
- utrwalenie nazw ptaków migrujących;
- poszerzanie wiedzy geograficznej dzieci;
- utrwalenie nazw zwierząt i sposobów na przetrwanie zimy;
- doskonalenie umiejętności społecznych podczas pracy w grupach;
- wprowadzenie liczby 5.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 1330
Zamierzenia dydatyczno wychowawcze SMOKI grudzień
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
- doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
- kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
- wprowadzenie litery K, k;
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
- doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- wprowadzenie liczby 6;
- kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
- kształtowanie poczucia empatii i troski;
- rozwijanie sprawności manualnych;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
- poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania i budowania związków przyczynowo-skutkowych;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
- wprowadzenie litery R, r;
- doskonalenie umiejętności planowania pracy plastycznej na kartce;
- poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi;
- doskonalenie umiejętności projektowania prostych modeli;
- wprowadzenie pojęcia matematycznego – długość;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń i planów;
- kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
- doskonalenie percepcji wzrokowej;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu;
- wprowadzenie litery L, l;
- doskonalenie motoryki małej;
- doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
- wprowadzenie liczby 7;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
- rozwijanie umiejętności muzycznych oraz plastycznych;
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
- doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w trakcie wizyty w gościach;
- doskonalenie lateralizacji;
- doskonalenie równowagi;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 1369
Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze SMOKI styczeń 2020
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
- doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
- kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
- wprowadzenie litery K, k;
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
- doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- wprowadzenie liczby 6;
- kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
- kształtowanie poczucia empatii i troski;
- rozwijanie sprawności manualnych;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
- poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania i budowania związków przyczynowo-skutkowych;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
- wprowadzenie litery R, r;
- doskonalenie umiejętności planowania pracy plastycznej na kartce;
- poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi;
- doskonalenie umiejętności projektowania prostych modeli;
- wprowadzenie pojęcia matematycznego – długość;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń i planów;
- kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
- doskonalenie percepcji wzrokowej;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu;
- wprowadzenie litery L, l;
- doskonalenie motoryki małej;
- doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
- wprowadzenie liczby 7;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
- rozwijanie umiejętności muzycznych oraz plastycznych;
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
- doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w trakcie wizyty w gościach;
- doskonalenie lateralizacji;
- doskonalenie równowagi;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 1289
Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze dla najstarszej grupy przedszkolnej na miesiąc MARZEC 2020
W marcu jak w garncu
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Rozwijanie mowy i myślenia,
- Doskonalenie motoryki małej podczas prac plastycznych,
- Wprowadzenie litery „W,w”,
- Doskonalenie umiejętności formułowania i weryfikowania hipotez,
- Rozwijanie sprawności ruchowej,
- Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
- Doskonalenie umiejętności porównywania,
- Kształtowanie słuchu oraz pamięci muzycznej i ruchowej,
- Rozwijanie wyobraźni poprzez słuchanie tekstów literackich,
- Poszerzenie zainteresowań czytelniczych,
- Doskonalenie motoryki małej,
- Rozbudzanie poczucia przynależności do regionu pochodzenia,
- Rozwijanie umiejętności korzystania z mapy,
- Określenie położenia.
Porządki w ogrodzie
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Rozpoznawanie oznak wiosny,
- Doskonalenie umiejętności uważnej obserwacji,
- Wypowiadanie się na dany temat,
- Utrwalenie informacji o narzędziach ogrodniczych,
- Poszerzenie słownika o nazwy narzędzi ogrodniczych,
- Wprowadzenie litery „C, c”,
- Poznanie warunków prawidłowej hodowli roślin,
- Doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków,
- Eksperymentowanie z farbami,
- Myślenie twórcze.
Witaj, wiosno!
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Doskonalenie słuchu fonematycznego,
- Uwrażliwienie na świat przyrody,
- Poznanie wartości odżywczych warzyw oraz sposobu ich przygotowania,
- Wprowadzenie litery „G, g”,
- Zapoznanie z cyklem życia motyla,
- Ekspresja twórcza,
- Poznanie budowy ciała i środowiska życia ślimaka,
- Doskonalenie sprawności manualnej,
- Zapoznanie z tradycją topienie marzanny,
- Uwrażliwianie na zmiany w przyrodzie.
Zwierzęta na wiejskim podwórku
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Utrwalenie informacji dotyczących zwierząt wiejskich oraz ich młodych,
- Wprowadzenie litery „Ł, ł”,
- Pogłębienie wiedzy na temat jajek, ich budowy i sposobów wykorzystania,
- Poznanie ptaków znoszących jajka,
- Doskonalenie umiejętności porównywania,
- Doskonalenie umiejętności rozróżniania fikcji i rzeczywistości,
- Poszerzenie wiedzy na temat wyglądu i zwyczajów świni,
- Poszerzenie informacji na temat baranów i owiec oraz ich hodowli,
- Doskonalenie motoryki małej,
- Poszerzenie wiedzy na temat wartości odżywczych, wykorzystanie i rodzajów mleka,
- Doskonalenie współpracy w grupie.
- Szczegóły
- Agnieszka Pokorska
- Odsłony: 1567
Smoki – luty
Baśnie, bajki, legendy
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków,
- Ćwiczenie percepcji słuchowej na podstawie rymów,
- Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego na podstawie baśni,
- Odróżnianie elementów prawdopodobnych od nieprawdopodobnych
(fikcyjnych od realnych), - Utrwalanie nazw figur geometrycznych,
- Rozbudzanie ekspresji i twórczego myślenia,
- Wprowadzenie litery: B,b ,
- Doskonalenie spostrzegawczości,
- Przypomnienie polskich legend i ich bohaterów;
- Doskonalenie myślenia przyczynowo – skutkowego,
- Doskonalenie umiejętności oceny zachowania bohaterów,
- Rozwijanie kreatywnego myślenia podczas twórczych zabaw.
Bale, bale w karnawale
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- Doskonalenie myślenia twórczego i logicznego,
- Poszerzanie słownika dzieci o homonimy,
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat karnawału,
- Rozwijanie umiejętności tanecznych,
- Doskonalenie motoryki małej,
- Wprowadzenie litery N, n,
- Doskonalenie koordynacji ręka – oko,
- Wprowadzenie liczby: 0,
- Rozwijanie umiejętności muzycznych.
W dawnych czasach
- Wprowadzenie liczby 10,
- Doskonalenie umiejętności poszukiwania informacji z różnych źródeł,
- Doskonalenie spostrzegania i porównywania,
- Rozwijanie sprawności manualnej w pracach plastycznych,
- Rozbudzanie zainteresowania zajęciami badawczymi,
- Doskonalenie umiejętności matematycznych,
- Szeregowanie, przeliczanie, porównywanie liczebności,
- Poszerzenie wiedzy na temat prehistorii,
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- Rozwijanie ekspresji artystycznej,
- Doskonalenie motoryki małej,
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
Wynalazki
- Usprawnianie analizy słuchowej,
- Rozwijanie mowy i myślenia,
- Wprowadzenie litery: P, p,
- Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania,
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów za pomocą różnych zmysłów,
- Kształtowanie twórczego myślenia,
- Doskonalenie koncentracji uwagi podczas słuchania czytanego tekstu,
- Rozwijanie świadomości funkcji komputera i Internetu oraz zagrożeń związanych
z korzystania z nich, - Rozwijanie logicznego i twórczego myślenia,
- Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.