ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE WRZESIEŃ 2019 – SMOKI

Wracamy do przedszkola

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie; wzmacnianie poczucia przynależności
    do grupy rówieśniczej; poszerzanie słownika,
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw; rozwijanie umiejętności tworzenia i odczytywania piktogramów; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • Doskonalenie umiejętności argumentowania; wdrażanie do formułowania i przestrzegania zasad grupowych; doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się swoim imieniem i nazwiskiem oraz rozpoznawanie ich w grupie innych imion i nazwisk z grupy; rozwijanie umiejętności opowiadania o własnych zainteresowaniach, upodobaniach; doskonalenie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej,
  • Doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie rówieśniczej; rozwijanie umiejętności opowiadania o ulubionych grach i zabawach; doskonalenie orientacji w roku kalendarzowym.

Wakacyjne wspomnienia

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Poszerzanie wiedzy dzieci na temat lata i związanych z nim konsekwencji w przyrodzie; utrwalenie bezpiecznych zachowań (jak chronić się przed pogodą w różnych porach roku); pogłębianie wiedzy dzieci na temat atrybutów lata, a także aktywności i rzeczy związanych
    z tą porą roku,
  • Doskonalenie umiejętności rozmowy o wspomnieniach z wakacji; rozwijanie umiejętności matematycznych przez klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, koloru lub przeznaczenia; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat pamiątek przywiezionych z wakacji,
  • Poszerzenie wiedzy dzieci na temat miejsc spędzania wakacji (miasto, wieś, góry, morze, jeziora); utrwalenie sformułowań: daleko/blisko/bliżej z wykorzystaniem mapy; poszerzenie wiedzy dzieci na temat podróży zagranicznych podczas wakacji,
  • Poszerzenie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krajami, miastami Europy i świata; rozwijanie umiejętności matematycznych przez nazywanie kierunków na kartce papieru; doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą i nawigowanie po niej – zwrócenie uwagi dzieci na wielkość i położenie Polski jako części Europy i świata,
  • Poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane ze środkami transportu; grupowanie pojazdów ze względu na określoną cechę (przeznaczenie, sposób poruszania się); doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zalet i korzyści płynących z wykorzystywania różnych środków transportu.

Projekt edukacyjny: Przyjaciele Małego Księcia

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Wspólne obchody Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka,
  • Integracja poznańskich przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w poszczególnych placówkach,
  • Rozwijanie współpracy dzieci przez działania zespołowe,
  • Doskonalenie umiejętności językowych i matematycznych,
  • Przybliżenie postaci Małego Księcia, bohatera powieści A. Saint – Exupery’ego,
  • Zwrócenie uwagi na wartość przyjaźni,
  • Ćwiczenie motoryki małej.

Dbam o siebie i środowisko

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Doskonalenie umiejętności nazywania i oznaczania części ciała człowieka na schemacie oraz opisywania ich funkcji; poszerzenie wiedzy dzieci na temat lekarzy różnych specjalności
    i funkcji przez nich pełnionych,
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zmysłów człowieka i ich funkcji; rozwijanie umiejętności odgadywania przedmiotów za pomocą zmysłów; wprowadzenie litery o, O na podstawie wyrazu „oko”,
  • Budowanie świadomości dzieci na temat higieny; pogłębianie wiedzy na temat słuchu: zagrożeń, niepełnosprawności oraz higieny,
  • Poszerzanie wiedzy na temat zmysłu dotyku, smaku i węchu; doświadczanie polisensoryczne; doskonalenie sprawności ruchowej,
  • Wprowadzenie liczby 1; utrwalenie wiadomości na temat zagrożeń wynikających
    z zanieczyszczenia środowiska.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE październik 2019 – SMOKI

Dary jesieni

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw; odczytywanie globalne nazw warzyw; kształtowanie umiejętności przygotowania zdrowych posiłków z warzyw,
  • Rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce; doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew i krzewów owocowych; czytanie globalne nazw owoców,
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grzybów jadalnych i trujących; kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań,
  • Doskonalenie umiejętności układania rytmów, porównywanie liczebności zabiorów; kształtowanie umiejętności wyróżniania głoski „o” w nagłosie, wygłosie i śródgłosie,
  • Poznanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw; rozwijanie wrażliwości estetycznej.

Dbamy o zdrowie

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Zapoznanie dzieci z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej; doskonalenie umiejętności klasyfikacji; tworzenie nazw nadrzędnych i podrzędnych,
  • Doskonalenie koordynacji ruchowej; doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej instrukcji słownej,
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby; wprowadzenie różnych aspektów liczby 2,
  • Zapoznanie z różnymi specjalizacjami lekarskimi; wprowadzenie litery I,i,
  • Poszerzenie wiedzy dzieci na temat osób i instytucji, do których mogą zwrócić się
    o pomoc w sytuacji zagrożenia; zapoznanie z numerem alarmowym 112.

Jesienią w parku i w lesie

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej; poszerzenie wiedzy na temat zwierząt leśnych; doskonalenie umiejętności matematycznych takich, jak logiczne myślenie
    i spostrzeganie,
  • Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; poznawanie drzew, owoców i liści najpopularniejszych polskich drzew; doskonalenie umiejętności porównywania oraz klasyfikowania,
  • Rozbudzenie ciekawości dzieci dzięki prostym doświadczeniom; doskonalenie słuchu na zajęciach muzycznych; rozwijanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych,
  • Zapoznanie dzieci z podziałem drzew na liściaste i iglaste oraz z przedstawicielami różnych gatunków drzew; poszerzenie wiedzy dzieci na temat cyklu rozwoju roślin; doskonalenie sprawności ruchowej,
  • Rozbudzenie ekspresji ruchowej i muzycznej; dostrzeganie zmian zachodzących
    w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno.

Zabawy na jesienne wieczory

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Poszerzanie słownika o nazwy zawodów artystycznych; doskonalenie inteligencji językowej poprzez rozwiązywanie zagadek słownych,
  • Zapoznanie z różnymi technikami malarskimi oraz rodzajami malarstwa; rozbudzenie ekspresji artystycznej; doskonalenie sprawności fizycznej,
  • Rozbudzenie zainteresowań muzyką, zapoznanie z twórczością i postacią Fryderyka Chopina; doskonalenie umiejętności matematycznych - rytmy,
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych: dekodowanie, porównywania kształtów
    i symboli; kształtowanie poprawnej postawy sylwetki; poszerzanie wiedzy na temat kina animowanego,
  • Doskonalenie umiejętności budowania i zadawania pytań; wprowadzenie litery E,e.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze SMOKI listopad

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

 

  • utrwalenie nazw członków rodziny;
  • wprowadzenie litery M, m;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zdjęć rodzinnych;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej, dziś i w przyszłości;
  • łączenie w pary przedmiotów starych i nowych;
  • kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
  • pogłębianie poczucia przynależności do rodziny;
  • wprowadzenie pojęcia drzewo genealogiczne; kształtowanie zrozumienia aspektów liczby 3;
  • kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
  • doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
  • doskonalenie motoryki małej;
  • poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych do tej pory liter;
  • przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacji;
  • dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
  • wprowadzenie litery D, d;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnic między zwierzętami;
  • wprowadzenie liczby 4;
  • wprowadzenie pojęć: ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby;
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
  • przypomnienie nazw zwierząt domowych;
  • kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
  • kształtowanie odpowiedzialności;
  • doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom;
  • doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych przedmiotów;
  • integrowanie grupy przedszkolnej;
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej zmian przyrodniczych związanych z nadejściem zimy;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
  • doskonalenie umiejętności podawania nazw zwierząt i ich domów;
  • uwrażliwienie na stereotypy związane z jesienią (np. jeż z jabłkiem);
  • wprowadzenie litery Y, y na podstawie liczby mnogiej;
  • utrwalenie nazw zwierząt zapadających w sen zimowy lub hibernację;
  • utrwalenie nazw ptaków migrujących;
  • poszerzanie wiedzy geograficznej dzieci;
  • utrwalenie nazw zwierząt i sposobów na przetrwanie zimy;
  • doskonalenie umiejętności społecznych podczas pracy w grupach;
  • wprowadzenie liczby 5.

Zamierzenia dydatyczno wychowawcze SMOKI grudzień

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

 

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
  • doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
  • kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
  • wprowadzenie litery K, k;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • wprowadzenie liczby 6;
  • kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
  • kształtowanie poczucia empatii i troski;
  • rozwijanie sprawności manualnych;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
  • poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania i budowania związków przyczynowo-skutkowych;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
  • wprowadzenie litery R, r;
  • doskonalenie umiejętności planowania pracy plastycznej na kartce;
  • poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi;
  • doskonalenie umiejętności projektowania prostych modeli;
  • wprowadzenie pojęcia matematycznego – długość;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń i planów;
  • kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
  • doskonalenie percepcji wzrokowej;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu;
  • wprowadzenie litery L, l;
  • doskonalenie motoryki małej;
  • doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
  • wprowadzenie liczby 7;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
  • rozwijanie umiejętności muzycznych oraz plastycznych;
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
  • doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
  • kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w trakcie wizyty w gościach;
  • doskonalenie lateralizacji;
  • doskonalenie równowagi;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw.


 

Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze SMOKI styczeń 2020

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

 

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
  • doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
  • kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
  • wprowadzenie litery K, k;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • wprowadzenie liczby 6;
  • kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
  • kształtowanie poczucia empatii i troski;
  • rozwijanie sprawności manualnych;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
  • poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania i budowania związków przyczynowo-skutkowych;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
  • wprowadzenie litery R, r;
  • doskonalenie umiejętności planowania pracy plastycznej na kartce;
  • poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi;
  • doskonalenie umiejętności projektowania prostych modeli;
  • wprowadzenie pojęcia matematycznego – długość;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń i planów;
  • kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
  • doskonalenie percepcji wzrokowej;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu;
  • wprowadzenie litery L, l;
  • doskonalenie motoryki małej;
  • doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
  • wprowadzenie liczby 7;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
  • rozwijanie umiejętności muzycznych oraz plastycznych;
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
  • doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
  • kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w trakcie wizyty w gościach;
  • doskonalenie lateralizacji;
  • doskonalenie równowagi;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw.

Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze dla najstarszej grupy przedszkolnej na miesiąc MARZEC 2020

W marcu jak w garncu

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Rozwijanie mowy i myślenia,
  • Doskonalenie motoryki małej podczas prac plastycznych,
  • Wprowadzenie litery „W,w”,
  • Doskonalenie umiejętności formułowania i weryfikowania hipotez,
  • Rozwijanie sprawności ruchowej,
  • Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
  • Doskonalenie umiejętności porównywania,
  • Kształtowanie słuchu oraz pamięci muzycznej i ruchowej,
  • Rozwijanie wyobraźni poprzez słuchanie tekstów literackich,
  • Poszerzenie zainteresowań czytelniczych,
  • Doskonalenie motoryki małej,
  • Rozbudzanie poczucia przynależności do regionu pochodzenia,
  • Rozwijanie umiejętności korzystania z mapy,
  • Określenie położenia.

Porządki w ogrodzie

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Rozpoznawanie oznak wiosny,
  • Doskonalenie umiejętności uważnej obserwacji,
  • Wypowiadanie się na dany temat,
  • Utrwalenie informacji o narzędziach ogrodniczych,
  • Poszerzenie słownika o nazwy narzędzi ogrodniczych,
  • Wprowadzenie litery „C, c”,
  • Poznanie warunków prawidłowej hodowli roślin,
  • Doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków,
  • Eksperymentowanie z farbami,
  • Myślenie twórcze.

Witaj, wiosno!

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Doskonalenie słuchu fonematycznego,
  • Uwrażliwienie na świat przyrody,
  • Poznanie wartości odżywczych warzyw oraz sposobu ich przygotowania,
  • Wprowadzenie litery „G, g”,
  • Zapoznanie z cyklem życia motyla,
  • Ekspresja twórcza,
  • Poznanie budowy ciała i środowiska życia ślimaka,
  • Doskonalenie sprawności manualnej,
  • Zapoznanie z tradycją topienie marzanny,
  • Uwrażliwianie na zmiany w przyrodzie.

Zwierzęta na wiejskim podwórku

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Utrwalenie informacji dotyczących zwierząt wiejskich oraz ich młodych,
  • Wprowadzenie litery „Ł, ł”,
  • Pogłębienie wiedzy na temat jajek, ich budowy i sposobów wykorzystania,
  • Poznanie ptaków znoszących jajka,
  • Doskonalenie umiejętności porównywania,
  • Doskonalenie umiejętności rozróżniania fikcji i rzeczywistości,
  • Poszerzenie wiedzy na temat wyglądu i zwyczajów świni,
  • Poszerzenie informacji na temat baranów i owiec oraz ich hodowli,
  • Doskonalenie motoryki małej,
  • Poszerzenie wiedzy na temat wartości odżywczych, wykorzystanie i rodzajów mleka,
  • Doskonalenie współpracy w grupie.

Smoki – luty

Baśnie, bajki, legendy

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków,
  • Ćwiczenie percepcji słuchowej na podstawie rymów,
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego na podstawie baśni,
  • Odróżnianie elementów prawdopodobnych od nieprawdopodobnych
    (fikcyjnych od realnych),
  • Utrwalanie nazw figur geometrycznych,
  • Rozbudzanie ekspresji i twórczego myślenia,
  • Wprowadzenie litery: B,b ,
  • Doskonalenie spostrzegawczości,
  • Przypomnienie polskich legend i ich bohaterów;
  • Doskonalenie myślenia przyczynowo – skutkowego,
  • Doskonalenie umiejętności oceny zachowania bohaterów,
  • Rozwijanie kreatywnego myślenia podczas twórczych zabaw.

 

Bale, bale w karnawale

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • Doskonalenie myślenia twórczego i logicznego,
  • Poszerzanie słownika dzieci o homonimy,
  • Poszerzanie wiedzy dzieci na temat karnawału,
  • Rozwijanie umiejętności tanecznych,
  • Doskonalenie motoryki małej,
  • Wprowadzenie litery N, n,
  • Doskonalenie koordynacji ręka – oko,
  • Wprowadzenie liczby: 0,
  • Rozwijanie umiejętności muzycznych.

W dawnych czasach

  • Wprowadzenie liczby 10,
  • Doskonalenie umiejętności poszukiwania informacji z różnych źródeł,
  • Doskonalenie spostrzegania i porównywania,
  • Rozwijanie sprawności manualnej w pracach plastycznych,
  • Rozbudzanie zainteresowania zajęciami badawczymi,
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych,
  • Szeregowanie, przeliczanie, porównywanie liczebności,
  • Poszerzenie wiedzy na temat prehistorii,
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • Rozwijanie ekspresji artystycznej,
  • Doskonalenie motoryki małej,
  • Rozwijanie sprawności ruchowej.

 

Wynalazki

  • Usprawnianie analizy słuchowej,
  • Rozwijanie mowy i myślenia,
  • Wprowadzenie litery: P, p,
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania,
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów za pomocą różnych zmysłów,
  • Kształtowanie twórczego myślenia,
  • Doskonalenie koncentracji uwagi podczas słuchania czytanego tekstu,
  • Rozwijanie świadomości funkcji komputera i Internetu oraz zagrożeń związanych
    z korzystania z nich,
  • Rozwijanie logicznego i twórczego myślenia,
  • Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie.