MARZEC W GRUPIE „SMOKI”

TEMATY TYGODNIA:

  1. Świat oczami artysty
  • Kompozytor tworzy muzykę
  • Rzeźbiarz i jego praca
  • Malarz i jego obrazy
  • Piękne ogrody
  • Ciekawe budowle
  1. Na małej i dużej scenie oglądamy przedstawienie
  • W teatrze
  • Poznajemy różne tańce
  • Na scenie cyrku
  • Teatr lalkowy
  • W operze i w filharmonii
  1. Zimo! Do zobaczenia za rok!
  • Żegnamy cię, Zimo!
  • Wiosenne przebudzenie
  • Wiosna, wiosenka
  • Przyroda budzi się ze snu
  • Mądrość przysłów
  1. Już przybyła wiosna miła
  • Czas wiosennych spacerów i zabaw
  • Gdy za oknem pada wiosenny deszcz
  • Kaprysy wiosennej pogody
  • Gramy w zielone
  • Zwierzęta ożywiają się na wiosnę

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • Uwrażliwianie dzieci na piękno dzieł sławnych artystów. Zachęcanie dzieci do samodzielnego tworzenia.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „p”, „P”.
  • Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce. Wdrażanie dzieci do posługiwania się zwrotami określającymi kierunki i położenie różnych obiektów.
  • Doskonalenie umiejętności szacowania liczby obiektów, a następnie ich przeliczania.
  • Zachęcanie dzieci do występów publicznych w wybranej przez siebie formie ekspresji.
  • Uwrażliwianie dzieci na sztukę przez udział w przedstawieniach jako widz oraz aktor.
  • Doskonalenie u dzieci umiejętności przeliczania i dodawania elementów z wykorzystaniem słów „i”, „to”.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „c”, „C”.
  • Zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie.
  • Dostrzeganie i opisywanie przez dzieci charakterystycznych dla przedwiośnia zmian atmosferycznych.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na zmiany zachodzące w przyrodzie – pierwsze znaki wiosny. Zapoznanie dzieci z nazwami kwiatów wiosennych.
  • Nauka wybranej piosenki, zabawy taneczne i instrumentalizacja piosenek: „Maszeruje wiosna”, „Wiosna”, „Zbudź się, rzeczko”.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „ł”, „Ł”.
  • Kształtowanie świadomości korzyści wynikających z przebywania na świeżym powietrzu.
  • Poznanie cyklu uprawy roślin cebulowych.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „z”, „Z”.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na upływ czasu i zachodzące w przyrodzie zmiany związane z porami roku, utrwalanie wiadomości dotyczących miesięcy, tygodni, dni i godzin.

 

Elementarz dobrego wychowania – Ady dobre rady:

  • Wdrażanie do liczenia się z potrzebami innych i okazywania szacunku ludziom i zwierzętom.
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania prac plastyczno-technicznych.
  • Kształcenie odpowiedzialności za przygotowanie i posprzątanie miejsca swojej pracy i zabawy.
  • Uwrażliwianie na dobieranie właściwego ubrania do planowanych zajęć: prace ogrodnicze, sport, wyjście do muzeum
  • Wdrażanie do dbałości i odpowiedzialności za własne zdrowie oraz czyste środowisko.
  • Kształcenie umiejętności dbania o posadzone rośliny.
  • Wdrażanie do dbałości o higienę osobistą, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czystość rąk.
  • Doskonalenie umiejętności dostosowywania ubrań do pory roku i pogody jako elementu profilaktyki zdrowotnej.
  • Uwrażliwienie dzieci na właściwe zachowanie w miejscu publicznym, kiedy są przeziębione (kichanie, kaszel).
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
  • Uświadomienie dzieciom, że powiedzenia, porzekadła i przysłowia są mądrością narodu, tzn. mówią o doświadczeniach wielu
  • Uświadomienie dzieciom, że nikt nie lubi kapryszących osób, dlatego – szczególnie w miejscach publicznych – należy zachowywać się właściwie.
  • Wdrażanie do właściwego zachowania się wobec wiosennej przyrody – delikatnych kwiatów, ptaków i piskląt.

 

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc luty

 

Gdzieś daleko, za zaśnieżoną górą i zamarzniętą rzeką

  • Przybliżenie dzieciom warunków życia na biegunie północnym i południowym.

  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami polarnymi.

  • Kształtowanie u dzieci wrażliwości na dobro, piękno, prawdę.

  • Kształtowanie u dzieci opiekuńczości i odwagi.

  • Rozwijanie u dzieci intuicji geometrycznej.

  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „s”, „S”.

  • Kształcenie odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo i zdrowie w czasie zabaw zimowych.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na przykre skutki niebezpiecznego zachowania się w czasie zabaw zimowych.
  • Wdrażanie do zwracania się do dorosłych po radę i pomoc w sytuacjach nieznanych bądź trudnych.
  • Wdrażanie do okazywania zainteresowania i sympatii rówieśnikom oraz osobom dzieciom bliskim.

 

My się zimy nie boimy, więc bałwana ulepimy

  • Wzbogacanie słownictwa dzieci, precyzowanie znaczenia pojęć związanych z karnawałem.
  • Doskonalenie umiejętności tanecznych.

  • Kształcenie umiejętności współdziałania z innymi dziećmi w zabawach i różnych sytuacjach zadaniowych.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 9.

  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „b”, „B”; prowadzenie zabaw badawczych.
  • Wdrażanie do dbałości i odpowiedzialności za własne zdrowie – dobieranie właściwych ubrań na zimowe zabawy, zmiana przemoczonego ubrania.
  • Zachęcanie do dbałości o dobre samopoczucie swoje i osób towarzyszących w czasie imprez karnawałowych.

 

To poważna sprawa – mamy swoje prawa

  • Wdrażanie dzieci do poszanowania własności swojej, cudzej oraz do odpowiedzialności za realizację obowiązków.
  • Kształcenie u dzieci umiejętności przewidywania następstw różnych działań.

  • Uświadamianie dzieciom konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia.
  • Kształtowanie pojęć związanych z miarą: „długi – krótki”, „szeroki – wąski”.

  • Wdrażanie do zachowań świadczących o tolerancji i akceptowaniu innych.

  • Kształcenie umiejętności klasyfikowania obiektów.

  • Zwrócenie uwagi dzieci na konsekwencje niebezpiecznego zachowania się w czasie zabaw.
  • Uświadomienie dzieciom, że każdy – i dziecko, i dorosły – ma swoje obowiązki.

  • Zachęcanie do dbałości o higienę własnego ciała oraz czystość ubrania.

 

W świecie baśni i bajek

  • Zapoznanie dzieci z wybranymi utworami literackimi oraz ich adaptacjami: filmową i rysunkową.
  • Doskonalenie umiejętności odróżniania fikcji od zdarzeń rzeczywistych.

  • Rozbudzanie u dzieci zainteresowania dziecięcymi czasopismami.

  • Rozwijanie twórczego myślenia.

  • Kształtowanie pojęcia liczby 10.

  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „g”, „G”.

  • Uświadomienie dzieciom, że fikcyjne postaci z bajek i baśni, mające złe cechy, zawsze ponoszą karę za swoje zachowanie i są dla nich przestrogą.
  • Wdrażanie do poszanowania książek jako wartości kulturalnej i emocjonalnej.

  • Zachęcanie do dzielenia się swoimi zainteresowaniami i pasjami z innymi dziećmi.

  • Uświadomienie dzieciom, że w czasie kulturalnie prowadzonej rozmowy wszyscy biorący w niej udział mają możliwość wypowiedzi.

 

ZAMIERZENIA W GRUPIE „SMOKI” - Styczeń 2018

TYDZIEŃ I: „Kalendarze i zegary”

  • wypowiadanie się na temat zmian zachodzących w przyrodzie w każdej porze roku
  • liczenie w zakresie 7, stosując liczebniki główne i porządkowe
  • rozkładanie liczby na składniki i ponowne je łączenie, stosując pojęcie „dodać”
  • rozpoznawanie cyfry od 0 do 7
  • wymienianie nazw pór roku i miesięcy
  • dostrzeganie regularność dni i nocy
  • ustalanie kolejność zdarzeń i morału wysłuchanej baśni
  • rozpoznawanie i nazywanie litery „r”, „R”
  • układanie ilustracji/historyjki obrazkową zgodnie z czytanym tekstem
  • prawidłowe posługiwanie się pojęciami: „dziś”, „wczoraj”, „przedwczoraj”, „jutro”, „pojutrze”
  • układanie rytmu według dostrzeżonej regularności
  • rozumienie funkcji jaką pełni kalendarz i zegar

 

TYDZIEŃ II: Chcemy dużo śniegu, by saneczki  nie ustały w biegu

  • tworzenie serii rosnących i malejących
  • rozumienie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych
  • branie aktywnego udziału w inscenizacji wiersza i piosenki, uczestniczenie w zabawach parateatralnych
  • tańczenie prosty układów tanecznych, krokiem walczyka
  • estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastyczno-technicznych
  • wybieranie ubrania stosownie do pogody
  • rozkładanie liczby 8 na składniki
  • różnicowanie strony prawej od lewej, określanie położenie obiektów na kartce
  • słuchanie utworów literackich i wypowiadanie się na ich temat
  • dokonywanie analizy i syntezy głoskowej wyrazów
  • rozpoznawanie i nazywanie litery „n”, „N”
  • czytanie sylab, wyrazów i krótkich tekstów w zakresie poznanych liter
  • próby układania zagadek słownych , rozwiązywanie zagadek o zimie
  • posługiwanie się liczebnikiem 8 w aspekcie głównym i porządkowym
  • nazywanie sportów zimowych oraz sprzętu do tych sportów
  • dostrzeganie zmian kierunków przy zmianie miejsca obserwowania obiektów

TYDZIEŃ III:  Na pewno to wiecie, że babcia i dziadek najlepsi są na świecie.

  • Dziecko jest współgospodarzem w grupie przedszkolnej,
  • redaguje ustne wypowiedzi na podany temat
  • bierze udział w inscenizacji wiersza
  • śpiewa piosenkę przygotowaną na uroczystość
  • wykonuje laurkę i upominki
  • przelicza do 10, posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • posługuje się poznanymi liczbami/cyframi
  • uważnie słucha czytanych utworów literackich
  • opowiada o kolejnych wydarzeniach w wysłuchanej bajce, rozumiejąc ich następstwo
  • czyta proste zdania pod ilustracjami
  • czyta wyrazy z podziałem na sylaby i całe wyrazy
  • rysuje portret
  • recytuje wiersz z pamięci

 

TYDZIEŃ IV: My się zimy nie boimy, więc bałwana ulepimy.

  • przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się podczas balu
  • śpiewanie piosenek o tematyce zimowej
  • dostosowywanie ruch do charakteru i tempa muzyki
  • przejawianie aktywność twórczej w różnych formach zabaw: słownych, tanecznych, manualnych
  • estetyczne i precyzyjne wykonywanie pracy plastycznej
  • posługiwanie się liczebnikami w aspekcie głównym i porządkowym w zakresie 9
  • swobodne wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
  • ustalanie miejsce wybranej głoski w wyrazie
  • wyodrębnianie spółgłoski w wygłosie
  • rozpoznawanie litery „b”, „B” wśród innych liter
  • ilustrowanie tańcem opowiadanie oraz odczytywanie treści wyrażonych tańcem, ruchem, mimiką
  • zapamiętywanie i układanie figury w szeregach
  • tworzenie zakończenie opowiadania ułożonego na podstawie ilustracji

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ.

Pomagamy zwierzętom

  • Poznawanie przez dzieci sposobów przygotowania się zwierząt do zimy.
  • Uwrażliwienie dzieci na pomaganie ptakom w związku z trudnymi warunkami ich bytowania zimą.
  • Prezentacja możliwości pomagania przetrwania zimy przez zwierzęta.
  • Prezentacja zwierząt, które zapadają w sen zimowy.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „d”, „D”, „y”.
  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami przeciwstawnymi.
  • Wdrażanie do dbania o własne zdrowie – przestrzeganie pory snu oraz codziennej wieczornej i porannej higieny osobistej.
  • Kształtowanie nawyków porządkowania swoich rzeczy przed snem.
  • Zachęcanie dzieci do mówienia rodzicom wieczornego „dobranoc” i porannego „dzień dobry”.

 

Wszystko wokół nas się zmienia – poznajemy urządzenia

  • Prezentacja domowych urządzeń technicznych ułatwiających ludziom życie.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na postęp techniczny.
  • Kształtowanie u dzieci umiejętności bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń elektrycznych.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na korzyści płynące z poprawnego komunikowania się.
  • Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat wybranych wynalazków.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 5.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „u”, „U”.
  • Kształcenie nawyku zwracania się o pomoc do osób dorosłych w sytuacjach niecodziennych, powodujących niepokój.
  • Uświadamianie, że należy dbać o bezpieczeństwo swoje i domowników i dlatego tylko dorośli otwierają drzwi i zapraszają obce osoby do mieszkania.
  • Wdrażanie do świadomego uczestniczenia w życiu rodzinnym w czasie odpoczynku, wykonywania prac domowych oraz remontów.
  • Kształcenie umiejętności dobierania stroju stosownego do sytuacji, pory roku i pogody.
  • Wdrażanie do kulturalnego witania się i żegnania w czasie spotkań oraz rozmów telefonicznych. Korzystać jedynie po uzyskaniu zgody właściciela.

 

Święta za pasem i w domu pachnie lasem

  • Zachęcanie dzieci do udziału w przygotowaniach do świąt.
  • Przybliżenie dzieciom zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
  • Nauka śpiewania kolęd i pastorałek.
  • Kształtowanie pojęcia liczby „0”.
  • Zachęcanie dzieci do wspólnego i rodzinnego śpiewania kolęd.
  • Kształcenie u dzieci potrzeby spędzania świąt, ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym.
  • Wdrażanie do świadomego uczestniczenia w życiu rodzinnym w czasie odpoczynku czy wykonywania prac domowych, szczególnie w przedświątecznym okresie.
  • Zachęcanie do aktywnego i bezpiecznego uczestniczenia w dekorowaniu mieszkania na Święta Bożego Narodzenia.
  • Uświadamianie, że świąteczna kolacja wigilijna jest wyjątkowym spotkaniem rodzinnym i dlatego należy zachowywać się zgodnie z tradycją i szczególnie grzecznie.
  • Zachęcanie do okazywania wdzięczności i radości z otrzymywanych prezentów.

 

Od ziemi aż do nieba na żywioły uważać trzeba

  • Przybliżenie dzieciom pozytywnych i negatywnych skutków żywiołów.
  • Kształcenie u dzieci umiejętności rozpoznawania stanów skupienia wody w przyrodzie.
  • Kształcenie umiejętności dostrzegania obiegu wody w przyrodzie.
  • Rozbudzanie zainteresowań dzieci eksperymentowaniem poprzez prowadzenie zabaw badawczych.
  • Zapoznanie dzieci z tradycją świętowania na zakończenie roku.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 6.
  • Wdrażanie do dbania o przyrodę i czystość najbliższego środowiska oraz naszej planety.
  • Kształcenie nawyku zwracania się o pomoc do dorosłych w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach oraz korzystania z numerów alarmowych 998 lub 112.
  • Kształcenie nawyku oszczędzania wody.
  • Uświadamianie, że planeta Ziemia jest domem nie tylko dla ludzi, ale także dla zwierząt i roślin, dlatego należy szanować ich prawo do bezpiecznego życia.
  • Wdrażanie do bezpiecznego zachowania się podczas zabaw, szczególnie w sylwestrowy wieczór.

By świat poznać i rozumieć, ćwiczyć zmysły trzeba umieć.

  • opowiada historyjkę obrazkową
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • wykonuje prace plastyczne
  • nazywa części ciała, rozróżnia prawą i lewą stronę
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
  • dostrzega podobieństwa i różnice na ilustracjach
  • rysuje postać ludzką
  • wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie
  • rozpoznaje literę „a”, „A” i identyfikuje ją z głoską „a”
  • rozpoznaje i nazywa emocje
  • rozpoznaje i nazywa źródła dźwięków
  • dostrzega różnicę między fantazją a kłamstwem
  • zna rolę zmysłów w życiu człowieka
  • rozpoznaje i nazywa smaki
  • rozpoznaje i nazywa materiały o różnych fakturach

 Między drzewami przemyka promień słońca, krople deszczu i jesienna muzyka.

  • prawidłowo artykułuje słowa
  • określa nastrój utworu literackiego
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • tworzy akompaniament do piosenki
  • wykonuje prace plastyczne
  • rozpoznaje i nazywa zjawiska przyrodnicze
  • przelicza elementy zbioru, ustala liczebność
  • odczytuje symbole pogody
  • rozpoznaje literę „o”, „O” i identyfikuje ją z głoską „o”
  • odczytuje globalnie wyrazy
  • rysuje wzory po śladzie
  • szacuje ciężar przedmiotów
  • wskazuje wyrazy rymujące się
  • zna zasady zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym.

Wiele zasad znamy, bezpieczeństwa przestrzegamy.

  • zna zasady dotyczące zachowania się w czasie wycieczek, koncertów muzycznych
  • bierze udział w rozmowie, wypowiada się na określony temat
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • wykonuje prace plastyczne
  • identyfikuje liczbę 1 z cyfrą
  • rozpoznaje literę „m”, „M” i identyfikuje ją z głoską „m”
  • rozpoznaje i nazywa postawy życiowe i wartości
  • zna zasady bezpieczeństwa i wie, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach
  • rozumie zasadę ograniczonego zaufania do nieznajomych osób, obcych
  • zna podstawowe zasady doraźnej pomocy

 W naszej rodzinie miło czas płynie.

  • zna i stosuje zasady dotyczące zachowania się w domu, w przedszkolu
  • bierze udział w rozmowie, wypowiada się na określony temat
  • klasyfikuje przedmioty w oparciu o różne kryteria
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • śpiewa piosenkę
  • wykonuje prace plastyczne
  • identyfikuje liczbę 2 z cyfrą
  • rysuje postać ludzką
  • rozpoznaje literę „t”, „T” i identyfikuje ją z głoską „t”
  • wyraża uczucia i przeżycia za pomocą niewerbalnych środków wyrazu
  • wie, czym są więzi rodzinne i rozumie ich znaczenie

TEMATY TYGODNIA:

  1. Jesienne piosenki śpiewamy i na instrumentach gramy.
  2. My, Polacy.
  3. Kto nam powie, jak trzeba dbać o zdrowie?
  4. Przedszkolak jest świata ciekawy i chętny do zabawy.

TREŚCI DYDAKTYCZNO -WYCHOWAWCZE:

  • Dostrzeganie zmian w przyrodzie późną jesienią.
  • Rozpoznawanie ptaków odlatujących i pozostających na zimę.
  • Kształtowanie poczucia przynależności narodowej. Zaznajomienie z symbolami narodowymi.
  • Zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w uroczystościach z okazji świąt narodowych.
  • Prezentacja wiedzy na temat organizacji dziecięcych – zuchy, harcerze.
  • Zapoznanie z legendami i wybranymi wydarzeniami z historii Polski.
  • Utrwalanie nawyków i przyzwyczajeń do dbania o czystość.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
  • Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Wdrażanie do higienicznego stylu życia.
  • Rozbudzanie zainteresowania dzieci otaczającym światem poprzez obserwację pośrednią i bezpośrednią.
  • Utrwalanie u dzieci zasad korzystania z urządzeń multimedialnych.
  • Uwrażliwianie dzieci na zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.
  • Uczenie dzieci właściwych reakcji na niebezpieczeństwa płynące z Internetu.
  • Rozbudzanie wyobraźni dziecka.
  • Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery: „k”, „K”.
  • Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „e”’ „E”.
  • Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „i”, „I”.
  • Wprowadzenie litery pisanej i drukowanej „l”, „L”.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 4.
  • Kształtowanie pojęcia liczby 3
  • Utrwalenie nazw instrumentów perkusyjnych.
  • Kształcenie umiejętności ilustrowania wiersza dźwiękami instrumentów perkusyjnych.

ELEMENTARZ DOBREGO WYCHOWANIA – „Ady dobre rady”:

  • Kształcenie umiejętności zespołowego grania na instrumentach perkusyjnych.
  • Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w czasie koncertów.
  • Zachęcanie do zakładania własnych kolekcji okazów przyrodniczych.
  • Wdrażanie do szanowania własnych prac plastycznych oraz prac rówieśników.
  • Wdrażanie do dbania o książki.
  • Kształcenie umiejętności planowania uroczystości, zapraszania gości oraz pełnienia funkcji gospodarza.
  • Zwrócenie uwagi na konsekwencje zniszczenia czy uszkodzenia przedmiotów, ubrań, roślin.
  • Kształcenie poczucia tożsamości narodowej: język ojczysty, symbole narodowe, wybrane zdarzenia z historii Polski.
  • Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w miejscach kultu, np. na cmentarzu, oraz w czasie uroczystości państwowych.
  • Zachęcanie do dbałości o swój wygląd zewnętrzny: ubranie, fryzura, higiena ciała.
  • Zwrócenie uwagi na związek stroju z zaplanowanymi zajęciami: gry sportowe, uroczystości rodzinne.
  • Kształcenie umiejętności akceptowania różnorodności wyglądu, zachowania, gustów i potrzeb rówieśników.
  • Uwrażliwianie dzieci na przestrzeganie zasad zachowania się wobec przyjaciół.
  • Kształcenie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
  • Wdrażanie dzieci do dbania o higienę jako warunku utrzymania dobrego zdrowia.
  • Zachęcanie dzieci do dbania o zdrowie poprzez aktywne spędzanie czasu wolnego.
  • Zachęcanie dzieci do brania udziału w grach i zabawach sportowych z zachowaniem zasad fair play.
  • Wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się przy stole oraz estetycznego spożywania posiłków.
  • Uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu.
  • Wdrażanie do ostrożnej i kulturalnej korespondencji za pomocą Internetu.
  • Uświadomienie dzieciom, że ilustracje i utwory dostępne w Internecie mają autorów i nie należy traktować ich jako własne.
  • Kształcenie umiejętności pełnienia roli aktora i widza.
  • Doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie.
  • Kształcenie umiejętności właściwego zachowania się wobec zwierząt zaprzyjaźnionych – w czasie zabawy i nieznajomych, spotkanych na podwórku, ulicy.
  • Kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się muzeum.
  • Wdrażanie do grzecznego i taktownego wyrażania swoich opinii na temat prac wykonanych przez innych, wyglądu innych ludzi czy ich upodobań.

TYGODNIOWE TEMATY RAMOWE:

  • Rok szkolny zaczynamy, a więc książki zabieramy.
  • Wspominamy wakacyjny czas: morze, góry i zielony las.
  • Co nam jesień w koszu niesie?
  • Wiemy, gdzie mieszkamy.

 ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

  • budowanie serdecznej atmosfery i więzi emocjonalnej w grupie, integrowanie grupy, rozwijanie umiejętności współdziałania,
  • wspólne ustalanie norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie przedszkolnej,
  • określanie swoich pozytywnych cech oraz identyfikowanie się z grupą,
  • wdrażanie do liczenia się z potrzebami innych i okazywania szacunku ludziom i zwierzętom,
  • uwrażliwienie na piękno polskich krajobrazów,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat – wspomnienia z wakacji,
  • omawianie zjawisk przyrody związanych z odejściem lata,
  • edukacja matematyczna: szacownie i przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, klasyfikowanie przedmiotów według podanego kryterium,
  • wdrażanie do bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w czasie pieszych wycieczek,
  • wdrażanie do poszanowania roślin i respektowania potrzeb zwierząt szczególnie w ich środowisku,
  • przygotowanie do nauki czytania i pisania: określanie kierunków w przestrzeni i na kartce, dzielenie wyrazów na sylaby, przeliczanie wyrazów w zdaniu,
  • analiza i synteza słuchowa, tworzenie dźwięków z wykorzystaniem głosu i własnego ciała,
  • dostrzeganie różnic między roślinami i zwierzętami żyjącymi w lesie i parku,
  • wielozmysłowe poznanie warzyw i owoców, utrwalanie ich cech i znaczenia dla zdrowia człowieka,
  • zapoznanie z jesiennymi pracami wykonywanymi na działkach i w ogródkach,
  • zapoznanie z gatunkami grzybów jadalnych i trujących ,
  • poznanie pojęć związanych z adresem zamieszkania,
  • poznanie wybranych zasad ruchu drogowego,
  • utrwalanie orientacji w przestrzeni w trakcie spacerów,
  • kształcenie umiejętności zachowania w czasie podróży, w miejscach publicznych,
  • uświadamianie zagrożeń i sposobów zachowania w sytuacji, gdy dzieci się zgubią, zapoznanie się z pracą policjanta.