MARZEC W GRUPIE „SMOKI”
TEMATY TYGODNIA:
- Świat oczami artysty
- Kompozytor tworzy muzykę
- Rzeźbiarz i jego praca
- Malarz i jego obrazy
- Piękne ogrody
- Ciekawe budowle
- Na małej i dużej scenie oglądamy przedstawienie
- W teatrze
- Poznajemy różne tańce
- Na scenie cyrku
- Teatr lalkowy
- W operze i w filharmonii
- Zimo! Do zobaczenia za rok!
- Żegnamy cię, Zimo!
- Wiosenne przebudzenie
- Wiosna, wiosenka
- Przyroda budzi się ze snu
- Mądrość przysłów
- Już przybyła wiosna miła
- Czas wiosennych spacerów i zabaw
- Gdy za oknem pada wiosenny deszcz
- Kaprysy wiosennej pogody
- Gramy w zielone
- Zwierzęta ożywiają się na wiosnę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Uwrażliwianie dzieci na piękno dzieł sławnych artystów. Zachęcanie dzieci do samodzielnego tworzenia.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „p”, „P”.
- Doskonalenie u dzieci orientacji na kartce. Wdrażanie dzieci do posługiwania się zwrotami określającymi kierunki i położenie różnych obiektów.
- Doskonalenie umiejętności szacowania liczby obiektów, a następnie ich przeliczania.
- Zachęcanie dzieci do występów publicznych w wybranej przez siebie formie ekspresji.
- Uwrażliwianie dzieci na sztukę przez udział w przedstawieniach jako widz oraz aktor.
- Doskonalenie u dzieci umiejętności przeliczania i dodawania elementów z wykorzystaniem słów „i”, „to”.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „c”, „C”.
- Zachęcanie dzieci do dbałości o własne zdrowie.
- Dostrzeganie i opisywanie przez dzieci charakterystycznych dla przedwiośnia zmian atmosferycznych.
- Zwrócenie uwagi dzieci na zmiany zachodzące w przyrodzie – pierwsze znaki wiosny. Zapoznanie dzieci z nazwami kwiatów wiosennych.
- Nauka wybranej piosenki, zabawy taneczne i instrumentalizacja piosenek: „Maszeruje wiosna”, „Wiosna”, „Zbudź się, rzeczko”.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „ł”, „Ł”.
- Kształtowanie świadomości korzyści wynikających z przebywania na świeżym powietrzu.
- Poznanie cyklu uprawy roślin cebulowych.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „z”, „Z”.
- Zwrócenie uwagi dzieci na upływ czasu i zachodzące w przyrodzie zmiany związane z porami roku, utrwalanie wiadomości dotyczących miesięcy, tygodni, dni i godzin.
Elementarz dobrego wychowania – Ady dobre rady:
- Wdrażanie do liczenia się z potrzebami innych i okazywania szacunku ludziom i zwierzętom.
- Wdrażanie do estetycznego wykonywania prac plastyczno-technicznych.
- Kształcenie odpowiedzialności za przygotowanie i posprzątanie miejsca swojej pracy i zabawy.
- Uwrażliwianie na dobieranie właściwego ubrania do planowanych zajęć: prace ogrodnicze, sport, wyjście do muzeum
- Wdrażanie do dbałości i odpowiedzialności za własne zdrowie oraz czyste środowisko.
- Kształcenie umiejętności dbania o posadzone rośliny.
- Wdrażanie do dbałości o higienę osobistą, ze szczególnym zwróceniem uwagi na czystość rąk.
- Doskonalenie umiejętności dostosowywania ubrań do pory roku i pogody jako elementu profilaktyki zdrowotnej.
- Uwrażliwienie dzieci na właściwe zachowanie w miejscu publicznym, kiedy są przeziębione (kichanie, kaszel).
- Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
- Uświadomienie dzieciom, że powiedzenia, porzekadła i przysłowia są mądrością narodu, tzn. mówią o doświadczeniach wielu
- Uświadomienie dzieciom, że nikt nie lubi kapryszących osób, dlatego – szczególnie w miejscach publicznych – należy zachowywać się właściwie.
- Wdrażanie do właściwego zachowania się wobec wiosennej przyrody – delikatnych kwiatów, ptaków i piskląt.