12 kwietnia w grupie Biedronek pojawił się niesamowity gość!

Grupę Biedronek odwiedziła mama Tymoteusza Kuźniarka, która przeczytała nam bajki o wiosennych ptaszkach. Bardzo dziękujemy za wspólnie spędzony czas.

24 kwietnia grupę Biedronek odwiedziła mama Krzysia Dubasa. Przygotowane wraz z Krzysiem opowieści bardzo zaciekawiły wszystkie dzieci.

Dziękujemy bardzo za poświęcony czas i zapraszamy wszystkich chętnych rodziców do odwiedzania naszej grupy

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie średniaków

 

Krąg tematyczny:

Na wsi zawsze jest wesoło , tyle pól i zwierząt w koło.

Co słychać na wiejskim podwórku? Zagadki słuchowe, odgadywanie nazw zwierząt na podstawie ich charakterystycznych odgłosów. Co to za zwierzę? Zapoznanie z e zwierzętami hodowlanymi oraz z wiejskiego podwórka, opisywanie charakterystycznego wyglądu. „Jedziemy na wieś” – przypomnienie charakterystycznych cech wsi  na podstawie wcześniejszej wycieczki do Muzeum Rolnictwa. „Od ziarenka do bochenka” czyli jak powstaje chleb na podstawie historyjki obrazkowej. „Trzy kurki” – nauka piosenki oraz gry utworu muzycznego na Bum-bum rurkach. „Stary Donald farmę miał” – nauka piosenki. „Podwórkowe rozmowy”- zabawy ortofoniczne, naśladowanie głosów zwierząt. Zwierzęta gospodarskie i ich dzieci- właściwe dobieranie , klasyfikowanie, nazywanie- zabawa dydaktyczna. Zwierzęta z wiejskiej zagrody- wykonywanie prac przestrzennych z rolek papieru. „Rolnik sam w dolinie”- zapoznanie z dawną zabawą ruchową.

 Krąg tematyczny:

Nigdy nie bój się lekarza , gdy choroba się przydarza.

„W gabinecie lekarskim”- zabawa tematyczna, poznanie zawodu lekarza i jego pracy.  Rozpoznawanie przedmiotów związanych z chorowaniem i leczeniem, poszerzanie zasobu słownictwa. Urządzenie kącika lekarskiego w Sali i zabawy tematyczne „U lekarza”. Wizyta w gabinecie pielęgniarki szkolnej i rozmowa na temat dbałości o zdrowie i higienę osobistą. Zapoznanie ze sposobami ochrony zdrowia. Zapoznanie z wierszem „Czystość to zdrowie”. „Magiczny plaster do zadań specjalnych”- zabawa badawcza, poznawanie właściwości i zastosowania plastra opatrunkowego. Wykonujemy opatrunek misiowi, zapoznanie z podstawami wykonywania opatrunku przy pomocy plastra, bandaża. „Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty”- rozmowy na temat profilaktyki zdrowotnej związane z myciem zębów, przypomnienie o właściwym odżywianiu i ograniczeniu słodyczy.  Utrwalanie techniki mycia zębów.

Krąg tematyczny:

Stop , zabraniam! Zakazuję ! Śmieci w worki się pakuje!

„Wielkie sprzątanie”- zabawa naśladowcza. „Porządek czy bałagan” – przyjrzenie się sali pod katem potrzeby sprzątania; porządkowanie kącików tematycznych, książek na półkach, gier i układanek. „Czysty świat” – nauka piosenki  i zabawy ruchowe do piosenki. „Kosz na śmieci”- zapoznanie z wierszem, zachęcanie do korzystania z koszy w Sali  w ogrodzie i w miejscach publicznych. „ Rady na odpady” – zabawa dydaktyczna, uświadomienie konieczności segregowania odpadów ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane; klasyfikowanie według jednej cechy ( plastik, metal, szkło, papier). „Uwaga, śmieci – ekowróżka leci”- wymyślanie  kreatywnych rozwiązań problemów z zaśmieceniem i zanieczyszczeniem najbliższego otocznia. „Mali strażnicy przyrody” – czyli jak dbać o środowisko i czyste powietrze? – rozmowy z dziećmi i  wypowiadanie się  na temat oglądanych obrazków .

Krąg tematyczny:

 „Mamo, tato wolę wodę”

Realizacja programu edukacyjnego o wodzie Wprowadzenie dzieci w świat wody i jej znaczenia dla człowieka i świata. Podkreślenie roli wody w codziennej diecie dziecka oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych, konieczności picia wody dla zdrowia. Dowiadywanie się o właściwościach wody i jej zastosowaniu.  Jak wyglada obieg wody w przyrodzie- dowiadywanie się na podstawie opowiadania:  „Historia jednej kropelki” . Eksperymenty z wodą. Zapoznanie z postacią Zdrojka – bohatera kampanii. Słuchanie bajek muzycznych Zdrojka. Nauka piosenki: „Mamo , tato, wolę wodę”.  „Drugie życie butelki” – praca plastyczna z wykorzystaniem plastikowej butelki.

Z myślą o rodzicach i ich pociechach powstał serwis internetowy www.wolewode.pl zawierający kompendium wiedzy o zdrowym żywieniu i rozwoju dzieci, z zabawami i grami, zachęcającymi najmłodszych do picia wody.

MARZEC  U  BIEDRONEK

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie średniaków

 

Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze.

  • Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu,

  • Co jeździ, co pływa, co lata? –klasyfikowanie pojazdów, wyszukiwanie podobieństw i różnic w określonych grupach,

  •  „Wysoko- wyżej, nisko-niżej” -Zabawa dydaktyczno-badawcza z wykorzystaniem papierowych samolotów, latawców, badanie ich zachowania w powietrzu,

  • „Pociągi” – zabawy bieżne i orientacyjno - porządkowe, rozwijanie orientacji przestrzennej, stron : prawo, lewo,

  • Zagadki słuchowe „Jaki to pojazd”?- odgadywanie dźwięków z płyty CD.

 

Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór.

  • „Przyloty”- prezentacja ptaków, które wiosną wracają z ciepłych krajów, poznawanie wiadomości na temat życia ptaków,

  • Ptaszki w gniazdach- zabawy matematyczne,

  • Głosy ptaków – zagadki słuchowe i ćwiczenia ortofoniczne,

  • „Wesoły koncert” – zabawa muzyczna z instrumentami,

  • „Ptasie radio” -zapoznanie z wierszem J.Tuwima,

  • Wiosenna wycieczka- spacer ulicami osiedla lub do parku, aktywne obserwacje przyrodnicze,
  • „Brzydkie kaczątko” – poznajemy baśń J.CH. Andersena,

  • „Jezioro łabędzie” Czajkowskiego „ Cztery pory roku- Wiosna” Vivaldiego i inne utwory  – inspiracje ruchowe dzieci do muzyki poważnej.

 

Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.

  • Idzie wiosna- rozmowa na temat pór roku, przypomnienie i utrwalenie nazw pór roku, wskazywanie ich charakterystycznych cech.  Marcowe kaprysy; 

  • „W marcu jak w garncu”- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej związanej z nadejściem nowej pory roku, obserwacje pogody. Co widać i słychać za oknem? 

  • „Dlaczego topnieje” ?– przeprowadzanie prostych eksperymentów z lodem. „Pożegnanie bałwanka” – wyciąganie wniosków z historyjki obrazkowej,

  • Nasza zielona hodowla –założenie hodowli roślin w sali (zioła, cebule kwiatowe). Zabawy plastyczne – wykonywanie wiosennych ozdób.

 

Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.

  • „Kura i kurczęta” – tworzenie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej. Zabawa badawcza; poszerzanie wiedzy na temat jajek, obserwacje surowych i gotowanych, degustacja jaj
    z rzeżuchą lub szczypiorkiem, rozmowy na temat zdrowego jedzenia,

  • „Pisanki i kraszanki”- zapoznanie z tradycyjnymi zwyczajami  malowania jajek z okazji świąt Wielkanocnych, rozmowa na temat technik zdobienia, „Pisanki- bajki malowane” – zapoznanie
    z piosenką,

  • Wielkanocne potrawy i wielkanocny koszyczek – zapoznanie z tradycją świąt Wielkanocnych oraz z zabawą „Śmigus-dyngus”,

  • Prace plastyczne- wielkanocne kartki i ozdoby.

Luty u Biedronek

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne

Krąg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy robić mamy.

  • Poznawanie miejsc użyteczności publicznej oraz ich znaczenia w życiu, rozmowy na temat różnorodności  i specyfiki sklepów w odwołaniu do doświadczeń dzieci,  Poznawanie asortymentu
    i wyposażenia sklepu.  Urządzenie kącika do zabawy w sklep.
  • Kupujemy i sprzedajemy – spontaniczne zabawy tematyczne w kąciku sklepowym ( sklep spożywczy , sklep z zabawkami) , odgrywanie ról sprzedawcy i kupującego.

  •  Ile to kosztuje ? Monety i banknoty- przygotowanie bilonu, banknotu do zabawy w sklepie. Zabawa matematyczna , przeliczanie wykonanych monet ( pojęcia : więcej-mniej, najwięcej- najmniej),

  • Ważymy jakie to ciężkie, dowiadujemy się  do czego służy waga, ćwiczenia słownikowe i nauka stopniowania przymiotników:  np. lekki, lżejszy, najlżejszy. Mierzymy jakie to długie? Porównywanie długości szalików. Mierzymy kto z nas wyższy, kto niższy.

 

Krąg tematyczny: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się gdy patrzę.

  • Poszerzenie wiedzy dzieci o teatrze, występie scenicznym (pojęcia : aktor, widz, muzyk), dostrzeganie elementów scenografii, stroju aktorów, 

  • Bajkowe postacie – zabawy muzyczno-ruchowe, interpretacje ruchowe  różnorodnej muzyki (muzyki z bajek, klasycznej, współczesnej),

  • Nasz teatrzyk – wspólne tworzenie przestrzeni do zabaw w teatrzyk, nazywanie poszczególnych pomieszczeń i elementów (scena, kurtyna, widownia),

  • Widowisko- rozmowa na temat miejsc w których można oglądać różne występy (teatr, kino, cyrk, filharmonia, telewizja) odwołanie się do doświadczeń dzieci. Oglądanie w przedszkolu przedstawienia w wykonaniu artystów , muzyków- (cykliczne spotkanie z FilharmoniąZabawa plastyczna : maska teatralna, maska karnawałowa, maska balowa, wykonanie i ozdabianie  wg, własnego pomysłu. Udział dzieci w baliku karnawałowym. Prezentacja kostiumów wszystkich uczestników baliku.

 

Krąg tematyczny:Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa.

  • Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu. Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych. Poznawanie nazw  sportów zimowych, rozpoznawanie atrybutów przedstawicieli różnych dyscyplin sportowych. Nazywanie zimowego sprzętu sportowego.  Sporty zimowe – zabawy naśladowcze. Zimowe spacery i zimowe zabawy na powietrzu w ogrodzie przedszkolnym,

  • Zimowy regulamin- poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu, „ Rzuty śnieżkami” – zabawy ruchowe z elementami rzutu do celu,

  • Zabawy plastyczne : „Zimowe wycinanki”,  „Zimowe malowanki”, papieroplastyka. Zabawy badawcze z użyciem śniegu, lodu,

  • Zabawy muzyczno- ruchowe do utworów:  „Zła Zima”, „Biały walczyk”,

  • Zima w górach- zapoznanie i dostrzeganie pięknego  zimowego pejzażu, wypowiadanie się na temat oglądanych zdjęć . Zapoznanie z muzyką góralską.

 

 

 

 

STYCZEŃ - Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne w grupie średniaków

 

Krąg tematyczny:

Nowy rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą

„Wspomnienia sylwestrowej nocy” – spontaniczne opowiadania dzieci. „Noworoczna orkiestra” – improwizacja ruchowa z instrumentami. „Niezwykła podróż sylwestrowego balonika” – twórcza opowieść dzieci. „Moje noworoczne postanowienie” – rozmowa na temat noworocznych postanowień i zilustrowanie jednego z nich. „Kalendarze” – oglądanie różnego rodzaju kalendarzy, omówienie ich wyglądu i zawartości: ścienne, zrywane, biurowe, kieszonkowe.

Utrwalanie nazw tygodnia i pór roku.

„Każdy miesiąc ma swoje imię” – nauka nazw miesięcy.

 

Krąg tematyczny:

Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze

„Zamki i pałace” – oglądanie albumów fotograficznych i historycznych przedstawiających dawne budowle: zamki, warownie itp. „Turniej rycerski” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych, rywalizacja zespołowa i indywidualna w konkurencjach sportowych na wzór średniowiecznych turniejów. „Jak to dawniej na balach bywało” – oglądanie ilustracji przedstawiających postacie z dawnych epok, balów ,maskarad, Zwrócenie szczególnej uwagi dzieci na fryzury i stroje. Porównywania współczesnej garderoby do starych strojów. Szczegółowe oglądanie swoich ubrań, wychwytywanie i omawianie różnic . Wspólne rozważanie, która moda: współczesna czy dawna, podoba się dzieciom bardziej i dlaczego.

„Korowód postaci” – odgadywanie nazw postaci na podstawie kształtu cienia lub fragmentu postaci. „Menuet” – zabawy taneczna z tańcami przy muzyce z epoki – menuet, chodzony itp.

 

Krąg tematyczny:

 Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka

„Moja rodzina” – tworzenie schematów rodzinnych – drzewo genealogiczne, zwrócenie uwagi na pokoleniowość, stopnie pokrewieństwa itp.

 „Dlaczego kocham babcię i dziadka?” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy bliskie dzieciom,

 „Portret babci” „Portret dziadka” – rysowanie portretu babci i dziadka.- budowanie więzi emocjonalnej z najbliższymi.

Dla Babci , dla Dziadka – przygotowanie ręcznie wykonanych niespodzianek.

 „Dzień Babci, Dzień Dziadka” – uroczyste świętowanie Dnia Babci i Dziadka w przedszkolu, śpiewanie piosenek, deklamowanie wierszy, ugoszczenie drobnym poczęstunkiem.

 

Krąg tematyczny:

Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia

„Kim będę na balu?” – wypowiedzi dzieci na temat przygotowań do balu karnawałowego. „ Jaka to postać?”- zabawa pantomimiczna - przedstawianie ruchem  i gestem charakterystycznej postaci z bajki . Nasze marzenia- opowiadamy swoich marzeniach lub o wymyślonej sytuacji,  dzielenie się swoimi pragnieniami z innymi.

 „Lecimy na nieznaną planetę” – zabawa ruchowa, rozwijanie wyobraźni i kreatywności. „Gdybym mógł czarować” – rundka z rekwizytem udzielającym głosu. „Wyprawa po skarb” –wspólna zabawa, tworzenie opowieści ruchowej.

Zabawy plastyczne rozwijające sprawność manualną, samodzielność tworzenia, inwencję twórczą oraz bezpieczne i sprawne posługiwanie się nożyczkami.

W piątek 22 grudnia Wesoła Stacyjka wraz z tatą Krzysia Dubasa z grupy średniaków kolędowała Małemu Jezuskowi. Dzieci śpiewały dobrze znane im tradycyjne kolędy i pastorałki. Dla naszych przedszkolaków było to ogromne przeżycie, pozwalające na chwile refleksji przed Świętami Bożego Narodzenia. Serdeczne podziękowania dla Pana Sebastiana za wspólne kolędowanie z Wesołą Stacyjką. Przepiękna gra na pianinie umiliła nam wszystkim ten przedświąteczny czas.

Niedawno do średniaków dzięki uprzejmości rodziców Huberta z Grupy Biedronek zawitał Pan Górnik :)

Przyjechał do Nas z daleka, aby opowiedzieć Nam na czym polega jego praca, dzieci z uwagą słuchały i były pod wrażeniem stroju Górnika :) W imieniu całej grupy jeszcze raz bardzo dziękujemy

Krąg tematyczny: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy

  • Stwarzanie okazji do dobrych uczynków;
  • Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości;
  • Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania;
  • Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości.

Krąg tematyczny: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje

  • Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej;
  • Budowanie prostych konstrukcji latających;
  • Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;
  • Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów;
  • Wzbogacanie czynnego słownika dzieci.

Krąg tematyczny: Parasole czas wyciągać, jesień w pełni deszcz nadciąga.

  • Rozumienie potrzeby ubierania się stosownie do panujących warunków pogodowych i dbania o zdrowie
  • Rozbudzanie postawy badacza zjawisk przyrodniczych i fizycznych
  • Wzbogacanie doświadczeń estetycznych i twórczych dzieci
  • Rozbudzanie intuicji geometrycznej, dostrzeganie kształtu trójkąta wśród innych figur

Krąg tematyczny: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy.

  • Pokonywanie strachu przed nieznanym i wytworami własnej wyobraźni
  • Zwrócenie uwagi na przyjemną stronę zabawy i wartości z niej płynące
  • Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
  • Usprawnianie i wzmacnianie sprawności manualnej dłoni, palców- przygotowanie do pisania
  • Wyrabianie pewności w wypowiadaniu własnego zdania w rozmowie na określony temat.