MARZEC  U  BIEDRONEK

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie średniaków

 

Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze.

  • Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu,

  • Co jeździ, co pływa, co lata? –klasyfikowanie pojazdów, wyszukiwanie podobieństw i różnic w określonych grupach,

  •  „Wysoko- wyżej, nisko-niżej” -Zabawa dydaktyczno-badawcza z wykorzystaniem papierowych samolotów, latawców, badanie ich zachowania w powietrzu,

  • „Pociągi” – zabawy bieżne i orientacyjno - porządkowe, rozwijanie orientacji przestrzennej, stron : prawo, lewo,

  • Zagadki słuchowe „Jaki to pojazd”?- odgadywanie dźwięków z płyty CD.

 

Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór.

  • „Przyloty”- prezentacja ptaków, które wiosną wracają z ciepłych krajów, poznawanie wiadomości na temat życia ptaków,

  • Ptaszki w gniazdach- zabawy matematyczne,

  • Głosy ptaków – zagadki słuchowe i ćwiczenia ortofoniczne,

  • „Wesoły koncert” – zabawa muzyczna z instrumentami,

  • „Ptasie radio” -zapoznanie z wierszem J.Tuwima,

  • Wiosenna wycieczka- spacer ulicami osiedla lub do parku, aktywne obserwacje przyrodnicze,
  • „Brzydkie kaczątko” – poznajemy baśń J.CH. Andersena,

  • „Jezioro łabędzie” Czajkowskiego „ Cztery pory roku- Wiosna” Vivaldiego i inne utwory  – inspiracje ruchowe dzieci do muzyki poważnej.

 

Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.

  • Idzie wiosna- rozmowa na temat pór roku, przypomnienie i utrwalenie nazw pór roku, wskazywanie ich charakterystycznych cech.  Marcowe kaprysy; 

  • „W marcu jak w garncu”- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej związanej z nadejściem nowej pory roku, obserwacje pogody. Co widać i słychać za oknem? 

  • „Dlaczego topnieje” ?– przeprowadzanie prostych eksperymentów z lodem. „Pożegnanie bałwanka” – wyciąganie wniosków z historyjki obrazkowej,

  • Nasza zielona hodowla –założenie hodowli roślin w sali (zioła, cebule kwiatowe). Zabawy plastyczne – wykonywanie wiosennych ozdób.

 

Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.

  • „Kura i kurczęta” – tworzenie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej. Zabawa badawcza; poszerzanie wiedzy na temat jajek, obserwacje surowych i gotowanych, degustacja jaj
    z rzeżuchą lub szczypiorkiem, rozmowy na temat zdrowego jedzenia,

  • „Pisanki i kraszanki”- zapoznanie z tradycyjnymi zwyczajami  malowania jajek z okazji świąt Wielkanocnych, rozmowa na temat technik zdobienia, „Pisanki- bajki malowane” – zapoznanie
    z piosenką,

  • Wielkanocne potrawy i wielkanocny koszyczek – zapoznanie z tradycją świąt Wielkanocnych oraz z zabawą „Śmigus-dyngus”,

  • Prace plastyczne- wielkanocne kartki i ozdoby.