MARZEC U BIEDRONEK
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie średniaków
Krąg tematyczny: Podróżować każdy może: na rowerze, na motorze.
- Rozróżnianie pojazdów poruszających się na lądzie, na wodzie, w powietrzu,
- Co jeździ, co pływa, co lata? –klasyfikowanie pojazdów, wyszukiwanie podobieństw i różnic w określonych grupach,
- „Wysoko- wyżej, nisko-niżej” -Zabawa dydaktyczno-badawcza z wykorzystaniem papierowych samolotów, latawców, badanie ich zachowania w powietrzu,
- „Pociągi” – zabawy bieżne i orientacyjno - porządkowe, rozwijanie orientacji przestrzennej, stron : prawo, lewo,
- Zagadki słuchowe „Jaki to pojazd”?- odgadywanie dźwięków z płyty CD.
Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór.
- „Przyloty”- prezentacja ptaków, które wiosną wracają z ciepłych krajów, poznawanie wiadomości na temat życia ptaków,
- Ptaszki w gniazdach- zabawy matematyczne,
- Głosy ptaków – zagadki słuchowe i ćwiczenia ortofoniczne,
- „Wesoły koncert” – zabawa muzyczna z instrumentami,
- „Ptasie radio” -zapoznanie z wierszem J.Tuwima,
- Wiosenna wycieczka- spacer ulicami osiedla lub do parku, aktywne obserwacje przyrodnicze,
- „Brzydkie kaczątko” – poznajemy baśń J.CH. Andersena,
- „Jezioro łabędzie” Czajkowskiego „ Cztery pory roku- Wiosna” Vivaldiego i inne utwory – inspiracje ruchowe dzieci do muzyki poważnej.
Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.
- Idzie wiosna- rozmowa na temat pór roku, przypomnienie i utrwalenie nazw pór roku, wskazywanie ich charakterystycznych cech. Marcowe kaprysy;
- „W marcu jak w garncu”- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej związanej z nadejściem nowej pory roku, obserwacje pogody. Co widać i słychać za oknem?
- „Dlaczego topnieje” ?– przeprowadzanie prostych eksperymentów z lodem. „Pożegnanie bałwanka” – wyciąganie wniosków z historyjki obrazkowej,
- Nasza zielona hodowla –założenie hodowli roślin w sali (zioła, cebule kwiatowe). Zabawy plastyczne – wykonywanie wiosennych ozdób.
Krąg tematyczny: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.
- „Kura i kurczęta” – tworzenie opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej. Zabawa badawcza; poszerzanie wiedzy na temat jajek, obserwacje surowych i gotowanych, degustacja jaj
z rzeżuchą lub szczypiorkiem, rozmowy na temat zdrowego jedzenia, - „Pisanki i kraszanki”- zapoznanie z tradycyjnymi zwyczajami malowania jajek z okazji świąt Wielkanocnych, rozmowa na temat technik zdobienia, „Pisanki- bajki malowane” – zapoznanie
z piosenką, - Wielkanocne potrawy i wielkanocny koszyczek – zapoznanie z tradycją świąt Wielkanocnych oraz z zabawą „Śmigus-dyngus”,
- Prace plastyczne- wielkanocne kartki i ozdoby.