LUTY W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Bale, bale w karnawale.
  2. Baśnie, bajki, legendy.
  3. W dawnych czasach.

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Utrwalanie już poznanych zasad
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie.
  • Poznanie nazw pór roku
  • Poszerzanie wiedzy o świecie przyrody
  • Poznanie pojęcia Karnawał
  • Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni
  • Określanie cech przedmiotów: wielkość, kształt, kolor
  • Usprawnianie małej motoryki oraz percepcji wzrokowo – ruchowej
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
  • Rozwijanie zainteresowań książką
  • Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia
  • Wdrażanie do uważnego słuchania bajki
  • Rozpoznawanie i nazywanie bohaterów bajek
  • Wspólne tworzenie bajki
  • Zapoznanie z zasadami korzystania z książek
  • Kształtowanie poczucia empatii i troski o innych
  • Poznanie określeń mały, mniejszy, najmniejszy, porządkowanie obiektów
  • Konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
  • Rozwijanie ciekawości poznawczej
  • Uczestniczenie w zabawach badawczych
  • Rozpoznawanie uczuć
  • Poznanie wynalazków oraz ich zastosowania
  • Rozpoznawanie figur geometrycznych
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne
  • Umuzykalniane dzieci poprzez śpiew oraz taniec
  • Integrowanie grupy oraz stwarzanie miłej atmosfery

 

 

MARZEC W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. W marcu, jak w garncu.
  2. Porządki w ogrodzie.
  3. Witaj wiosno!
  4. Zwierzęta na wiejskim podwórku.

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia.
  • Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  • Poznanie i rozumienie przysłowia W marcu jak w garncu.
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia. Uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
  • Dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia.
  • Poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą.
  • Utrwalenie pojęć: unosić się i opadać.
  • Rozumienie wyrażenia kalendarz pogody.
  • Rozumienie znaczenia symboli graficznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  • Posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne.
  • Nabywanie umiejętności formułowania poleceń – zabawa „Ciepło – zimno”.
  • Obserwacje przyrodnicze w ogrodzie – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu.
  • Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu.
  • Przeliczanie w granicach możliwości dzieci.
  • Wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych w ogródku przedszkolnym, grabienie, przekopywanie grządek, sianie. Wyjaśnienie pojęcia: sianie.
  • Praca z obrazkiem przedstawiającym wiosenne czynności w ogrodzie.
  • Poznanie różnych roślin cebulkowych.
  • Zakładanie zielonego ogródka na parapecie – poznanie etapów sadzenia cebuli.
  • Dostrzeganie różnicy między sianiem a sadzeniem.
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy.
  • Dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych przejawów wiosny.
  • Zabawy sensoryczne; poszerzanie słownika o określenia: miękkie, miłe, puszyste.
  • Rozumienie wieloznaczności słów: kotki i pączki.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki. Rozpoznawanie ptaków po ich głosie.
  • Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny.
  • Wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami, rozwijanie ekspresji plastycznej. Malowanie dużych powierzchni.
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami; dbanie o bezpieczeństwo.
  • Wdrażanie do zdrowego stylu życia – ruch, właściwe odżywianie.
  • Wyjaśnienie znaczenia spożywania szczypiorku dla zachowania dobrego zdrowia.
  • Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.

 

  • Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka. Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw zwierząt hodowlanych i ich domów.
  • Zapoznanie z nazwami: buda, stajnia, kurnik.
  • Stymulowanie rozwoju mowy; ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: mu, me, be, hau, miau, iha, ko, kwa.
  • Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie głosów zwierząt wiejskich.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych: koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia w pary zwierząt dorosłych i młodych.
  • Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
  • Doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi.
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt.
  • Łączenie w pary zwierząt i ich przysmaków.
  • Porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary.

 

STYCZEŃ W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Witamy Nowy Rok.
  2. Co można robić zimą?
  3. Święto Babci i Dziadka
  4. Zimowe mistrzostwa sportowe.

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku.
  • Rozumienie konieczności zabezpieczania się przed mrozem.
  • Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych i pochodnych.
  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania ubrań na letnie i zimowe.
  • Rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych.
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku..
  • Prowadzenie obserwacji przyrody w czasie spaceru.
  • Określanie cech zimowej pogody.
  • Obserwowanie zdjęć płatków śniegowych. Prezentacja multimedialna: rozumienie zwrotów: unoszą się – lecą do góry, opadają – lecą na dół, wirują – kręcą się wkoło.
  • Wyrażanie nastroju poprzez taniec oraz grę na instrumentach.
  • Eksperymentowanie z lodem – poznawanie właściwości lodu.
  • Posługiwanie się określeniami: zimny, twardy, przeźroczysty..
  • Porównywanie kształtów, łączenie takich samych elementów w pary.
  • Rozumienie postawy szacunku wobec osób starszych.
  • Usprawnianie małej motoryki – zabawy paluszkowe.
  • Dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci.
  • Rozwijanie kompetencji językowej – tworzenie zdrobnień.
  • Wdrażanie dzieci do okazywania szacunku poprzez pamięć o bliskiej osobie.
  • Wdrażanie do świadomego przygotowywania niespodzianek z okazji święta dziadków.
  • Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy według wzoru.
  • Nabieranie wiary we własne umiejętności. Pokonywanie nieśmiałości podczas występów na forum grupy. Rozumienie roli gospodarzy w czasie uroczystości przedszkolnych, godne traktowanie gości.
  • Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
  • Kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej kolejności.
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu zimą.
  • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.
  • Dostrzeganie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu w czasie zabaw zimowych – praca z obrazkiem.
  • Doskonalenie liczenia w sytuacjach
  • Kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
  • Poznawanie zimowych dyscyplin sportowych.
  • Posługiwanie się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy.

 

  

GRUDZIEŃ W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Grudniowe życzenia
  2. Święta za pasem
  3. Świąteczne tradycje

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi oraz zachęcanie do swobodnych wypowiedzi
  • Utrawalanie już poznanych zasad
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie.
  • Poznanie nowej pory roku oraz tworzenie zimowego kącika
  • Poszerzanie wiedzy o świecie przyrody
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • Rozbudzanie zainteresowań otaczającą nas przyrodą
  • Usprawnianie małej motoryki oraz percepcji wzrokowo – ruchowej
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
  • Przygotowanie się na przyjście św. Mikołaja
  • Kształtowanie poczucia empatii i troski o innych
  • Poznanie określeń mały, mniejszy, najmniejszy, porządkowanie obiektów
  • Konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
  • Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej
  • Nauka wykonywanie czynności porządkowych – pomoc w pracach domowych
  • Wykonywanie ozdób choinkowych
  • Doskonalenie umiejętności różnicowania długości oraz stosowanie określeń długi, krótki
  • Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia – rozwijanie zmysłów dotyku i węchu

 

  • Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne
  • Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych.
  • Nauka piosenek oraz wierszyków związanych z tematyką Świąt
  • Umuzykalniane dzieci poprzez śpiew oraz taniec
  • Integrowanie społeczności przedszkolnej poprzez wspólne kolędowanie
  • Zaproszenie rodzin na Wieczór Adwentowy – wspólne przygotowanie do Świąt oraz tworzenie świątecznej atmosfery

Piosenka:

„ Co przyniesie Mikołaj”

Pod choinką jest paczuszek sto

Co przyniesie nam Mikołaj, co?

Może pociąg fu, fu, fu

Małą trąbkę tru, tu, tu

Albo kotka miau, miau, miau

A co ty byś chciał?

Na choince złota gwiazdka lśni.

Co Mikołaj dziś przyniesie Ci?

Nową lalę, la, la, la

Lub kaczuszkę kwa, kwa, kwa.

Czekoladę mniam, mniam,mniam

Zgadnij teraz sam.

 

 

 

 

 

Wierszyk:

„ Prezent dla Mikołaja”

A ja się bardzo

Bardzo postaram

I zrobię prezent

Dla Mikołaja.

Zrobię mu szalik

Piękny i nowy,

Żeby go nosił

W noce zimowe

I żeby nie zmarzł

W szyję i w uszy,

Gdy z burej chmury

Śniegiem zacznie prószyć.

Niech się ucieszy Mikołaj Święty,

Tak rzadko ktoś mu daje prezenty!

LISTOPAD W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Listopadowe wspomnienia
  2. Jesienna pogoda
  3. Zwierzęta domowe
  4. Zimno, coraz zimniej

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat rodziny, zawodów wykonywanych przez mamę i tatę;
  • Pogłębianie pozytywnych więzi rodzinnych; podawanie nazw członków rodziny; Kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
  • Posługiwanie się określeniami: niższy, wyższy;
  • Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej imion;
  • Dostrzeganie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni;
  • Próby tworzenia deszczowej muzyki – gra na instrumentach
  • Rozwijanie umiejętności językowych, zachęcanie do zabaw słowotwórczych;
  • Dostrzeganie kształtów i kolorów chmur; rozwijanie wyobraźni
  • Dostrzeganie oraz kontynuowanie regularności i rytmów;
  • Grupowanie elementów według wielkości
  • Opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń: na początku, potem, na końcu;
  • Utrwalanie nazw ubrań
  • Różnicowanie wielkości: duży, większy, największy oraz mały, mniejszy, najmniejszy;
  • Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • Próby opisywania wyglądu zwierzęcia;
  • Rozwój mowy; zachęcanie do wypowiedzi zdaniowych
  • Kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami; Rozumienie słowa opiekun;
  • Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej;
  • Identyfikowanie i określanie własnych emocji; radzenie sobie ze smutkiem i stresem; rozwijanie empatii
  • Interpretowanie muzyki poprzez ruch; doskonalenie umiejętności śpiewu;
  • Grupowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość; przeliczanie w zakresie 1–3; Doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów;
  • Zapoznanie z pracą weterynarza;
  • Doskonalenie rozpoznawania głosów zwierząt domowych;
  • Rozwijanie postawy szacunku i właściwych zachowań społecznych;
  • Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej (zimowe mieszkania zwierząt)
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej (zwierzęta zasypiające na zimę);
  • Powiązanie opisu słownego z treścią obrazka;
  • Poznawanie różnych materiałów; posługiwanie się określeniami: miękki, szorstki;
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt domowych
  • Wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego;
  • Poznanie zasad odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt;

 

 

PAŹDZIERNIK W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. Dary jesieni
  2. Dbamy o zdrowie
  3. Jesienią w parku i w lesie
  4. Zabawy na jesienne wieczory

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi.
  • Utrwalanie umiejętności stosowania się do umówionych zasad w grupie
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie.
  • Poznanie darów jesieni, tworzenie kącika przyrodniczego
  • Poszerzanie wiedzy o świecie przyrody, rozpoznawanie owoców dojrzałych i niedojrzałych..
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
  • Poznanie sposobów na spędzanie czasu jesienią
  • Poznanie zwierząt zamieszkujących parki oraz lasy
  • Rozpoznawanie zwierząt, rozwiązywanie zagadek
  • Rozbudzanie zainteresowań otaczającą nas przyrodą
  • Usprawnianie małej motoryki oraz percepcji wzrokowo – ruchowej
  • Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
  • Poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie ogrodu przedszkolnego oraz podczas spacerów, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  • Rozwijanie orientacji w przestrzeni. Próby posługiwania się określeniami: na, pod, obok, za.
  • Konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
  • Poznanie nowych technik plastycznych
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw części ciała.
  • Kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych.
  • Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk.
  • Uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych.
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne
  • Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych.
  • Nauka piosenek oraz krótkich rymowanek
  • Przygotowania do Uroczystości Pasowania na Przedszkolaka

 

WRZESIEŃ W GRUPIE KRASNOLUDKÓW

 

TEMATY TYGODNIA:

  1. W przedszkolu.
  2. Wakacyjne wspomnienia
  3. Jesteśmy bezpieczni
  4. Dbamy o siebie i środowisko

 

ZAMIERZENIA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ:

  • Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi.
  • Wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci.
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
  • Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu.
  • Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
  • Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych, rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach.
  • Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie.
  • Rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez wprowadzenie pojęć: na górze, na dole, obok.
  • Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku.
  • Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
  • Zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie, do czego służą.
  • Zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem.
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali.
  • Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
  • Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę.
  • Zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw.
  • Rozumienie pojęć mały, duży.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie.
  • Poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie ogrodu przedszkolnego, czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
  • Rozwijanie orientacji w przestrzeni. Próby posługiwania się określeniami: na, pod, obok, za.
  • Konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków.
  • Zapoznanie z pracą policjanta jako osoby, która dba o nasze bezpieczeństwo.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
  • Poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię.
  • Układanie prostych rytmów z pasków białych i czarnych.
  • Rozpoznawanie kształtu koła; posługiwanie się pojęciem koło.
  • Rozróżnianie uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie.
  • Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej- rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw pojazdów, które te dźwięki wydają.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw części ciała.
  • Kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych.
  • Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw przedmiotów służących do dbania o higienę osobistą, uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych.
  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne.
  • Podawanie nazw i wskazywanie części twarzy, dostrzeganie różnic i podobieństw między twarzami.
  • Uczenie się wykonywania czynności porządkowych. Wdrażanie do odkładania zabawek na ich stałe miejsca.
  • Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych.