W listopadzie Krasnoludki miały możliwość uczestniczenia w zajęciach "GIMNASTYKA DLA SMYKA" przeprowadzonych przez Pana Przemysława (tatę Gabrysi Górskiej). Maluszki były zachwycone, chętnie uczestniczyły w zajęciach gimnastycznych a pozytywna energia Pana Przemysława sprawiła, że dzieci wszystkie ćwiczenia i zabawy wykonywały z wielkim uśmiechem na twarzy. Bardzo dziękujemy za zaangażowanie i chęć współpracy.

Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł.

  • słucha uważnie utworu poetyckiego; wypowiada się na temat zachowania bohaterów; wypowiada się na bliskie tematy,
  • ilustruje ruchem treść wiersza oraz piosenkę,
  • poznaje słowa i melodię piosenki; gra na instrumentach (bum bum rurki, dzwoneczki, dzwonki chromatyczne); aktywnie słucha utworu muzycznego; kontynuuje rytm,
  • naśladuje zjawiska przyrody; doświadcza uroków zimy; wzbogaca swoją wiedzę na temat zimy,
  • panuje nad oddechem, toczy piłkę; ćwiczy równowagę; potrafi stać bez ruchu,
  • układa z części bałwanka; liczy wskazane elementy na rysunku; rozwija umiejętności przeliczania,
  • rozpoznaje ślady niektórych zwierząt i ludzi,
  • poszerza swoje doświadczenia estetyczne przez wykonywanie prac plastycznych
  • wie, że zimą trzeba dokarmiać ptaki; naśladuje zwierzęta w zabawie; poznaje zwyczaje żywieniowe ptaków,
  • wykorzystuje w sytuacji zadaniowej wiedzę o zwyczajach żywieniowych ptaków
    w okresie zimowym,
  • buduje z klocków karmnik dla ptaków
  • w zabawie wykorzystuje wiedzę i doświadczenie; wspólnie z innymi dziećmi bawi się
    z chusta animacyjną.

 

Porządkami czas się zająć, zaraz goście przybywają.

  • uważnie słucha wierszy; potrafi dostrzec humor zawarty w utworach dla dzieci,
  • potrafi odróżnić bałagan od porządku,
  • wie, jakie czynności obejmuje pranie; rozpoznaje czynności związane z praniem, wie, czym charakteryzują się rzeczy po praniu,
  • śpiewa piosenkę o Mikołaju; śpiewa rytmicznie rymowanki; rozróżnia dźwięki wysokie i niskie,
  • wie, jaki przedmiot schowano; odszukuje zabawki, które nie pasują do pozostałych,
  • potrafi się ustawić z innymi dziećmi; śpiewa i maszeruje po kole,
  • zna przedmioty służące do sprzątania; rozmawia o sprzątaniu i czyszczeniu,
  • naśladuje codzienne czynności; naśladuje odgłosy sprzątania; naśladuje pracę urządzeń AGD,
  • składa obrazek z części; potrafi opowiedzieć ciąg zdarzeń w historyjce obrazkowej,
  • dba o ład i porządek w najbliższym otoczeniu,
  • uważnie słucha i bierze udział w rozmowie.

 

 

W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem.

  • wie, jak wygląda choinka,
  • słucha słów i melodii piosenki; śpiewa piosenkę o choince; odpowiednio reaguje na sygnał muzyczny, wyraża ruchem charakter melodii; poznaje tradycyjne polskie kolędy; zna tekst i melodie pastorałki,
  • sprawnie wiąże koło w zabawie ze śpiewem,
  • aktywnie słucha utworów literackich dla dzieci; uważnie ogląda ilustrację,
    i wypowiada się na jej temat; bogaci słownictwo,
  • dostrzega dekoracje świąteczne w najbliższym otoczeniu,
  • stosuje poprawnie określenia długości,
  • dotyka gałązek i mówi, co czuje,
  • oddycha prawidłowo,
  • zna przeznaczenie świątecznych kartek; układa życzenia świąteczne,
  • wie, co jest charakterystyczne dla Bożego Narodzenia,
  • składa życzenia świąteczne; wykonuje kartę świąteczną,
  • maluje farbami i odczuwa radość podczas twórczej aktywności,
  • komunikuję się na poziomie niewerbalnym,
  • łączy czynność i jej skutek; łączy przedmiot z jego cieniem,
  • przyswaja określenia czasu,
  • dekoruje świąteczne drzewko; stosuje się do instrukcji nauczyciela,
  • doskonali spostrzegawczość; potrafi odszukać i nazwać przedmioty w kolorze zielonym,
  • bierze aktywny udział w tradycjach świątecznych.

Było nam niezmiernie miło gościc w sali Krasnoludków mamę Zosi Ludian, która przeprowadziła specjalnie dla nas zajęcia taneczno - umuzykalniające. Podczas zabaw muzyczno - ruchowych dzieci integrowały się z grupą, poznawały nowe piosenki, przypominały sobie części ciała, naśladowały zwierzątka. Maluszki były zachwycone, a ciepło, którym obdarowała nas mama Zosi wprowadziło radosną atmosferę podczas muzycznej zabawy. Bardzo dziękujemy!!

Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy.

  • przekazuje innym oznaki przyjaźni, bawi się zgodnie z innymi dziećmi, właściwie odnosi się do dzieci i dorosłych;
  • uważnie słucha utworu literackiego, potrafi opowiedzieć treść utworu;
  • rozpoznaje głosy oraz naśladuje ruchy koleżanek i kolegów;
  • poznaje tamburyn; melodyjnie śpiewa piosenki; wystukuje rytm za pomocą bum bum rurek;
  • rozumie potrzebę wspólnego działania na rzecz utrzymania porządku w otoczeniu;
  • rytmicznie recytuje wierszyk i naśladuje wykonywanie czynności porządkowych;
  • potrafi opowiedzieć o wydarzeniach, w których uczestniczy;
  • bawi się i tańczy w parach, sprawnie odnajduję osobę z pary;
  • gniecie kulki i układa z nich postac Misia Uszatka;
  • rozdaje przedmioty tak, aby każdy miał tyle samo;
  • wskazuje części ciała u siebie oraz koleżanki i kolegi; wskazuje różnice w wyglądzie osoby przedstawianej na ilustracji i jej lustrzanego odbicia;
  • wyjaśnia zasadę działania lusterka.

Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje.

  • prowadzi obserwację i bada zjawiska pogodowe; słucha i rozpoznaje odgłosy wiatru; obserwuje ciepłe powietrze;
  • wie jakie są barwy narodowe, wie jak wygląda polska flaga, wie jak należy się zachować wobec symboli narodowych i podczas narodowych świąt;
  • ćwiczy prawidłową wymowę;
  • doskonali bieg bez potrąceń; bezpiecznie porusza się po sali w zabawie; doskonali orientację w schemacie ciała;
  • gra na przedmiotach codziennego użytku; porusza się swobodnie w rytm muzyki; ilustruje ruchem piosenkę; rozbudza swoją wyobraźnię dźwiękową;
  • dostrzega związek między siłą wiatru a prędkością obrotu wiatraczka; rozpoznaje cechy wietrznej pogody na obrazku;
  • klasyfikuje przedmioty podobne i różniące się; rozróżnia kierunki: do przodu, do tyłu, na bok;
  • ćwiczy prawidłowy oddech; potrafi dmuchać z różnym natężeniem.

 

Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga.

  • Potrafi określić aktualną pogodę; wie, jakie znaki graficzne odnoszą do pogody;
  • wie, jak należy się ubierać stosowanie do pogody; wnikliwie ogląda kalosze, wie dlaczego są dobre na deszczową pogodę;
  • łączy odpowiednie elementy w pary; dostrzega podobieństwo;
  • uczy się słów i melodii piosenki; reaguje na akcenty w muzyce; wykorzystuje niekonwencjonalne instrumenty muzyczne wykonane własnoręcznie;
  • ćwiczy równowagę; ćwiczy sprawność dłoni;
  • poznaje zastosowanie parasoli i płaszczy przeciwdeszczowych; wie, jak można chronić się przed deszczem;
  • estetycznie wykonuje pracę plastyczną; wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.

 

Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy.

  • zna określenie przeciwstawne; bogaci słownictwo;
  • słucha muzyki o zróżnicowanym charakterze; uczy się słów i melodii piosenki;
  • swobodnie mówi o tym, czego się boi;
  • kształtuje umiejętność liczenie obiektów;
  • rysuje linie w polu o ograniczonej powierzchni;
  • sprawnie odróżnia znaczki różniące się kolorem lub wielkością;
  • poznaje nocnego ptaka – sowę; poznaje nocne zwyczaje borsuka; naśladuje odgłosy zwierząt;
  • doskonali koordynację wzrokowo ruchową podczas posługiwanie się kredkami; stosuje technikę origami płaskie z koła.

Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas

  • Zapoznaje się z innymi dziećmi i nauczycielem; poznaje imiona koleżanek i kolegów;
  • Wdraża się do zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem;
  • Poznaje podstawowe pomieszczenia przedszkola (sala, szatnia, korytarz) i ich funkcje; nazywa i rozpoznaje swój znaczek w szatni i łazience;
  • Maszeruje przy muzyce; uczy się śpiewać piosenkę powitalną; właściwie reaguje na przerwę w muzyce oraz zmianę dynamiki; rozpoznaje brzmienie trójkąta i odpowiednio reaguje na jego dźwięk;
  • Uczy się tworzyć koło wiązane i w nim chodzić; ustawia się w rzędzie;
  • Rozpoznaje duże i małe zabawki; bierze udział w zabawie;
  • Rysuje koliste kształty; uczy się prawidłowo trzymać kredkę; wykonuje prostą pracę plastyczną według polecenia; uzupełnia obrazek o brakujące elementy;
  • Kształtuje świadomość własnego ciała;
  • Wypowiada się na zadany temat; opisuje wygląd ulubionej maskotki.

W moim domu nie nudzi się nikomu

  • Rozumie co znaczy słowo „dom”; rozumie czym różnią się od siebie domy; rozpoznaje i nazywa dźwięki z otoczenia; wskazuje gdzie kto mieszka;
  • Mówi co to jest pościel i do czego służy;
  • Zna zabawki, rozmawia na ich temat; układa karty do zabawy w parach;
  • Doskonali wymowę;
  • Obserwuje rybki w akwarium; nazywa wybrane zwierzęta; wskazuje zwierzęta domowe; w zabawie naśladuje ryby;
  • Uważnie obserwuje i klasyfikuje rośliny domowe; opiekuje się roślinami;
  • Grupuje przedmioty i stosuje określenia „mały” i „duży”;
  • Reaguje odpowiednim ruchem na dźwięki wysokie i niskie; poznaje bębenek i gra na nim;
  • Rozwija wyobraźnie przestrzenną podczas zabaw konstrukcyjnych;
  • Doskonali zmysł równowagi i sprawność ruchową; zna zasady poruszania się po schodach.

Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!

  • Uczy się chodzić w szyku rzędem; sprawnie ustawia się w zbiórce;
  • Poznaje słowa i melodię piosenki; ćwiczy rytmiczne klaskanie;
  • Rozumie zasady obowiązujące w przedszkolu; odpowiednio zachowuje się na placu zabaw;
  • Porusza się w szyku rzędem; rozwija swoją sprawność ruchową;
  • Poznaje zasady ruchu drogowego; określa, które zachowania na drodze są bezpieczne, a które nie;
  • Uczy się wierszyka na pamięć; uważnie słucha utworu literackiego;
  • Zna i nazywa różne rodzaje samochodów; naśladuje jazdę samochodem.

Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie.

  • Wie do czego służy mydło; nabiera przekonania do konieczności zabiegów higienicznych; czerpie radość z zabawy wodą i mydłem; wskazuje jak ważna jest woda;
  • Prawidłowo myje ręce; uczy się czyścic nos; wie jak należy dbać o swój wygląd;
  • Porównuje długości;
  • Poznaje grzechotkę;
  • Naśladuje zachowania i odgłosy zwierząt; obserwuje zjawiska fizyczne;
  • Gromadzi przedmioty ze względu na przeznaczenie; wskazuje i nazywa przybory toaletowe.

Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele

  • zapoznaje się z miejscem pochodzenia owoców – sadem;
  • kojarzy owoce z drzewami, na których rosną;
  • poznaje różne sposoby przechowywania i spożywania owoców;
  • rozpoznaje i nazywa owoce;
  • zna wiele potraw z jabłek;
  • wie, czym należy nakryć stół do śniadania;
  • wie, jak wygląda przekrojony owoc i co znajduje się w jego wnętrzu;
  • wie, co to jest pestka;
  • wskazuje zbiór z większą liczbą elementów.

Witaminy, hop! do brzuszka, i marchewka, i pietruszka

  • rozpoznaje i nazywa warzywa; wymienia znane mu cechy warzywa;
  • uczy się piosenki o warzywach;
  • poznaje przepis na kiszenie i konserwowanie ogórków – zapamiętuje poszczególne etapy gotowania;
  • naśladuje czynności domowe;
  • poznaje proste kroki taneczne;
  • słucha, patrzy uważnie, określa wielkość przedmiotów za pomocą określeń „mały”, „duży”, „mniejszy”, „większy”;
  • wie, jakie potrawy przygotowuje się z ziemniaków, tworzy pracę plastyczną z ziemniaka.

Liście malowane, pod drzewami rozsypane

  • dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym otoczeniu naturalnym;
  • uważnie słucha utworu literackiego i wyodrębnia wszystkie istotne elementy treści;
  • dostrzega naturalne piękno roślin – odkrywa piękno przyrody;
  • poznaje budowę drzewa; naśladuje w zabawie zjawiska przyrody;
  • wydobywa dźwięk za pomocą kasztanów; odpowiednio reaguje na zmianę dynamiki;
  • wie, jak wyglądają jesienne liście; wie, jak wygląda liść dębu; wie, że nie wszystkie drzewa zrzucają liście;
  • rozpoznaje wybrane liście i owoce drzew; wskazuje na elementy różniące się od pozostałych.

 

Las szumi jesiennie, już robi się sennie

  • zna leśne zwierzęta, umie je nazwać; wie, gdzie mieszkają wybrane zwierzęta;
  • poznaje drzewa rosnące w lasach; rozpoznaje ilustrację lasu;
  • wie, jak wygląda lis; poznaje zwyczaje lisa;
  • rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe; miesza farby i zyskuje nowe barwy;
  • poznaje jeża, wiewiórkę i ich zwyczaje; wie, jak zachowują się jeże i wiewiórki; wykonuje jeża z papieru;
  • wie, gdzie rosną grzyby; wie, jak wyglądają wybrane grzyby jadalne i trujące.