Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc luty
Gdzieś daleko, za zaśnieżoną górą i zamarzniętą rzeką
- Przybliżenie dzieciom warunków życia na biegunie północnym i południowym.
- Zapoznanie dzieci ze zwierzętami polarnymi.
- Kształtowanie u dzieci wrażliwości na dobro, piękno, prawdę.
- Kształtowanie u dzieci opiekuńczości i odwagi.
- Rozwijanie u dzieci intuicji geometrycznej.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „s”, „S”.
- Kształcenie odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo i zdrowie w czasie zabaw zimowych.
- Zwrócenie uwagi dzieci na przykre skutki niebezpiecznego zachowania się w czasie zabaw zimowych.
- Wdrażanie do zwracania się do dorosłych po radę i pomoc w sytuacjach nieznanych bądź trudnych.
- Wdrażanie do okazywania zainteresowania i sympatii rówieśnikom oraz osobom dzieciom bliskim.
My się zimy nie boimy, więc bałwana ulepimy
- Wzbogacanie słownictwa dzieci, precyzowanie znaczenia pojęć związanych z karnawałem.
- Doskonalenie umiejętności tanecznych.
- Kształcenie umiejętności współdziałania z innymi dziećmi w zabawach i różnych sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie pojęcia liczby 9.
- Wprowadzenie litery drukowanej i pisanej „b”, „B”; prowadzenie zabaw badawczych.
- Wdrażanie do dbałości i odpowiedzialności za własne zdrowie – dobieranie właściwych ubrań na zimowe zabawy, zmiana przemoczonego ubrania.
- Zachęcanie do dbałości o dobre samopoczucie swoje i osób towarzyszących w czasie imprez karnawałowych.
To poważna sprawa – mamy swoje prawa
- Wdrażanie dzieci do poszanowania własności swojej, cudzej oraz do odpowiedzialności za realizację obowiązków.
- Kształcenie u dzieci umiejętności przewidywania następstw różnych działań.
- Uświadamianie dzieciom konieczności powiadamiania dorosłych o sytuacjach wywołujących poczucie zagrożenia.
- Kształtowanie pojęć związanych z miarą: „długi – krótki”, „szeroki – wąski”.
- Wdrażanie do zachowań świadczących o tolerancji i akceptowaniu innych.
- Kształcenie umiejętności klasyfikowania obiektów.
- Zwrócenie uwagi dzieci na konsekwencje niebezpiecznego zachowania się w czasie zabaw.
- Uświadomienie dzieciom, że każdy – i dziecko, i dorosły – ma swoje obowiązki.
- Zachęcanie do dbałości o higienę własnego ciała oraz czystość ubrania.
W świecie baśni i bajek
- Zapoznanie dzieci z wybranymi utworami literackimi oraz ich adaptacjami: filmową i rysunkową.
- Doskonalenie umiejętności odróżniania fikcji od zdarzeń rzeczywistych.
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowania dziecięcymi czasopismami.
- Rozwijanie twórczego myślenia.
- Kształtowanie pojęcia liczby 10.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „g”, „G”.
- Uświadomienie dzieciom, że fikcyjne postaci z bajek i baśni, mające złe cechy, zawsze ponoszą karę za swoje zachowanie i są dla nich przestrogą.
- Wdrażanie do poszanowania książek jako wartości kulturalnej i emocjonalnej.
- Zachęcanie do dzielenia się swoimi zainteresowaniami i pasjami z innymi dziećmi.
- Uświadomienie dzieciom, że w czasie kulturalnie prowadzonej rozmowy wszyscy biorący w niej udział mają możliwość wypowiedzi.