Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie średniaków

 

Krąg tematyczny:

Na wsi zawsze jest wesoło , tyle pól i zwierząt w koło.

Co słychać na wiejskim podwórku? Zagadki słuchowe, odgadywanie nazw zwierząt na podstawie ich charakterystycznych odgłosów. Co to za zwierzę? Zapoznanie z e zwierzętami hodowlanymi oraz z wiejskiego podwórka, opisywanie charakterystycznego wyglądu. „Jedziemy na wieś” – przypomnienie charakterystycznych cech wsi  na podstawie wcześniejszej wycieczki do Muzeum Rolnictwa. „Od ziarenka do bochenka” czyli jak powstaje chleb na podstawie historyjki obrazkowej. „Trzy kurki” – nauka piosenki oraz gry utworu muzycznego na Bum-bum rurkach. „Stary Donald farmę miał” – nauka piosenki. „Podwórkowe rozmowy”- zabawy ortofoniczne, naśladowanie głosów zwierząt. Zwierzęta gospodarskie i ich dzieci- właściwe dobieranie , klasyfikowanie, nazywanie- zabawa dydaktyczna. Zwierzęta z wiejskiej zagrody- wykonywanie prac przestrzennych z rolek papieru. „Rolnik sam w dolinie”- zapoznanie z dawną zabawą ruchową.

 Krąg tematyczny:

Nigdy nie bój się lekarza , gdy choroba się przydarza.

„W gabinecie lekarskim”- zabawa tematyczna, poznanie zawodu lekarza i jego pracy.  Rozpoznawanie przedmiotów związanych z chorowaniem i leczeniem, poszerzanie zasobu słownictwa. Urządzenie kącika lekarskiego w Sali i zabawy tematyczne „U lekarza”. Wizyta w gabinecie pielęgniarki szkolnej i rozmowa na temat dbałości o zdrowie i higienę osobistą. Zapoznanie ze sposobami ochrony zdrowia. Zapoznanie z wierszem „Czystość to zdrowie”. „Magiczny plaster do zadań specjalnych”- zabawa badawcza, poznawanie właściwości i zastosowania plastra opatrunkowego. Wykonujemy opatrunek misiowi, zapoznanie z podstawami wykonywania opatrunku przy pomocy plastra, bandaża. „Myję zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty”- rozmowy na temat profilaktyki zdrowotnej związane z myciem zębów, przypomnienie o właściwym odżywianiu i ograniczeniu słodyczy.  Utrwalanie techniki mycia zębów.

Krąg tematyczny:

Stop , zabraniam! Zakazuję ! Śmieci w worki się pakuje!

„Wielkie sprzątanie”- zabawa naśladowcza. „Porządek czy bałagan” – przyjrzenie się sali pod katem potrzeby sprzątania; porządkowanie kącików tematycznych, książek na półkach, gier i układanek. „Czysty świat” – nauka piosenki  i zabawy ruchowe do piosenki. „Kosz na śmieci”- zapoznanie z wierszem, zachęcanie do korzystania z koszy w Sali  w ogrodzie i w miejscach publicznych. „ Rady na odpady” – zabawa dydaktyczna, uświadomienie konieczności segregowania odpadów ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane; klasyfikowanie według jednej cechy ( plastik, metal, szkło, papier). „Uwaga, śmieci – ekowróżka leci”- wymyślanie  kreatywnych rozwiązań problemów z zaśmieceniem i zanieczyszczeniem najbliższego otocznia. „Mali strażnicy przyrody” – czyli jak dbać o środowisko i czyste powietrze? – rozmowy z dziećmi i  wypowiadanie się  na temat oglądanych obrazków .

Krąg tematyczny:

 „Mamo, tato wolę wodę”

Realizacja programu edukacyjnego o wodzie Wprowadzenie dzieci w świat wody i jej znaczenia dla człowieka i świata. Podkreślenie roli wody w codziennej diecie dziecka oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych, konieczności picia wody dla zdrowia. Dowiadywanie się o właściwościach wody i jej zastosowaniu.  Jak wyglada obieg wody w przyrodzie- dowiadywanie się na podstawie opowiadania:  „Historia jednej kropelki” . Eksperymenty z wodą. Zapoznanie z postacią Zdrojka – bohatera kampanii. Słuchanie bajek muzycznych Zdrojka. Nauka piosenki: „Mamo , tato, wolę wodę”.  „Drugie życie butelki” – praca plastyczna z wykorzystaniem plastikowej butelki.

Z myślą o rodzicach i ich pociechach powstał serwis internetowy www.wolewode.pl zawierający kompendium wiedzy o zdrowym żywieniu i rozwoju dzieci, z zabawami i grami, zachęcającymi najmłodszych do picia wody.